MENU
Menu

Zdravie Už si všetko zapamätáte: 6 vecí, ktoré hlave neuveriteľne pomôžu

Vôbec na vás nemusí dýchať dôchodcovský vek, aby ste si všimli, že vaša pamäť hapruje. Zabúdanie je prirodzené, nakoľko mozog sa tým bráni proti zahlteniu informáciami. Ako však docieliť, aby ste si predsa len pamätali viac?

Základom je, že hlava musí byť pravidelne "zamestnaná". Bez aktívneho využívania kapacity mozgu sa nič nezlepší, takže čítajte, lúštite, hrajte hry a aj dostatočne veľa spite kvôli regenerácii. K tomu, aby sa pamäť ešte posunula vpred, skúste i ďalšie odporúčania:

Nesnažte sa zapamätať si všetko: Pri učení sa na skúšku je síce dôležitý každý detail učiva, ale v hlave navždy nezostane. Aby ste si zapamätali čo najviac, mali by ste sa sústrediť len na najdôležitejšie informácie a tie si opakovať. Výskumy potvrdzujú, že už po jednej hodine z hlavy vyfučala takmer polovica memorovaných vecí, po týždni si pamätáme len 20% z celku. Preto je dôležité zoradiť informácie podľa priorít a tak si ich aj vtĺkať do hlavy. A platí to všeobecne, nielen pri učení.

Každých pár hodín sa jej resetuje pamäť, lekári i rodičia sú zúfalí

Veciam musíte najskôr rozumieť: Aby sa nové informácie v hlave uložili, mali by ste im rozumieť. Vtedy je percentuálne oveľa vyššia šanca, že ich po čase budete ovládať a nevyfučia ako bez rozmyslu nabiflené fakty.

Neskáčte z témy na tému: Toto je veľmi dôležité. Človek niekedy pod nátlakom preskakuje z témy na tému, prípadne z učiva na učivo alebo si rozrobí viacero vecí naraz. Je však dokázané, že pre hlavu je lepším prístupom sústredenie sa na jednu vec a plnohodnotne ju dokončiť. Pri viacerých naraz robených veciach sa môžu získané informácie pomiešať a horšie sa pamätajú.

Zločinec so superschopnosťou: Zbohatol vďaka fotografickej pamäti

Skúste finty na lepšie pamätanie: Existuje nespočetne veľa trikov, ako si veci priamo pri učení lepšie pamätať. Výrazne pomáha vizualizovanie, takisto si nové slová spájať s tými, čo už poznáme, prípade si robiť v hlave príbeh. Mozog všetko spracuje, zapamätá si potrebné konotácie a aj po čase dokáže doviesť k memorovanej veci. Treba mu len poskytnúť nejaké prepojenie.

Vyhýbajte sa nadmernému stresu: Z každej strany počuť, ako nadmerný stres škodí a žiaľ, platí to aj pri starostlivosti o pamäť. Zabúdanie je jedným z príznakov stresu a zhoršuje sa aj schopnosť sústredenia. Hoci to nie je ľahké, no treba sa vedieť odpútať od stresu, vedieť sa zrelaxovať a vypnúť. Takýto reset dobíja telo aj mozog a následne vedia výrazne lepšie fungovať.

Skutočný Rain Man: Kim Peek čítal dve strany naraz a nevedel si zapnúť gombík

Mozog vyživujte aj stravou: V platnosti ostáva aj odporúčanie, že mozog potrebuje energiu, aby správne fungoval. Zdravá strava teda nie je len na štíhlu figúru, ale aj na dobre pracujúcu hlavu a procesy v nej. Niekedy stačí vedieť, že zbytočne veľa cukru spôsobuje únavu tela aj mozgu. Hlave však významne pomáha aj konzumácia rýb, orechov či tmavé ovocie.