Sólový „duet“ Tuvincov

Republika Tuva je súčasťou Ruskej federácie a nachádza sa na južnej Sibíri, severne od Mongolska. Tuvinci žijú v brezových jurtách a sú známi hlavne „hrdelným spevom“ svojich ľudových hudobníkov. Speváci dokážu produkovať až štyri výšky tónu súčasne, čo znamená, že dokážu zaspievať viac tónov naraz. Často takto napodobňujú vtákov, rieku alebo vietor. Nedávno začali prezentovať svoje umenie v rámci koncertov, ktoré sú u turistov nesmierne obľúbené.

Desaťoktávový spevák

Tim Storms je známy najširším vokálnym rozsahom. Drží Guinnessov rekord vďaka schopnosti obsiahnuť celých desať oktáv, čo je približne dvakrát viac ako dokáže slávna Mariah Carey. Zároveň drží rekord za najnižšie zaspievanú notu, čo je osem oktáv pod najnižším G na klavíri s hodnotou 0,189 hertza. Zaujímavosťou je, že tento tón už ľudské ucho nedokáže zachytiť. Odborníci ho zaznamenali nízkofrekvenčným mikrofónom a overili pomocou presnej zvukovej analýzy. Stormsov jedinečný talent objavili, keď v detstve spieval v kresťanskom zbore. Keď sa jeho hlas neustále prehlboval, podrobil sa ORL vyšetreniu, ktoré zistilo, že jeho vokálne akordy majú takmer dvojnásobok normálnej dĺžky a okolité svaly, nazývané arytenoidy, majú výrazne nadpriemerný pohyb, čo zvýrazňuje potrebné dozvuky.

Kórejské Pansori

Pansori je kórejská tradičná forma „rozprávania“ príbehov prostredníctvom speváka a bubeníka. Výraz je kombináciou kórejských slov pan (miesto, kde sa zhromažďuje veľa ľudí) a sori (pieseň). Žáner sa vyznačuje expresívnym spevom, štylizovanou rečou, gestami a príbehmi, ktoré evokujú elitnú i ľudovú kultúru. Pansori je skôr maratón ako šprint, pretože predstavenia môžu trvať až osem hodín, počas ktorých spevák sprevádzaný bubnom improvizuje na témy z rôznych vidieckych a sofistikovaných príbehov a textov. Pansori vzniklo koncom 17. storočia, pričom zlaté časy dosiahlo v 19. storočí. Na začiatku 20. storočia zažilo niekoľko významných zmien. Častejšie ho vykonávali v interiéri, predstavenia prebiehali ako opery a prvýkrát ho vydali na vinylových platniach. V roku 1964 vláda Južnej Kórei označila pansori za národný nehmotný kultúrny majetok. V 2003 roku dokonca UNESCO vyhlásilo pansori tradíciu za majstrovské dielo ústneho nehmotného dedičstva ľudstva.

Držanie noty

Dĺžka času, počas ktorého dokáže človek držať neprerušovanú notu, sa nazýva maximálny čas fonácie. Poskytuje prehľad o miere uzavretia hlasiviek danej osoby - čím viac sú uzavreté, tým menej plytvá vzduchom a dokáže zvuk dlhšie držať. Táto schopnosť zapôsobí nielen na publikum. Ide totiž o diagnostický nástroj, ktorý využívajú lekári v oblasti reči a dýchania. Je napríklad kľúčovým prognostickým ukazovateľom u ľudí, ktorí trpia čiastočnou paralýzou hlasiviek. Často sa používa v spojení s maximálnou najhlasnejšou fonáciou, pri ktorej merajú celkovú silu hlasu pacienta. Zdravý dospelý muž zvyčajne dokáže držať tón od 25 do 35 sekúnd, ženy od 15 do 25 sekúnd. V roku 2017 sa internetom šírilo video z vystúpenia populárnej speváčky Ariany Grande. Tvrdenie, že prekonala rekord v dĺžke držania noty však nebolo správne. Držiteľom rekordu je stále Richard Fink IV., ktorý v roku 2019 dosiahol čas dve minúty a jednu sekundu, čím prekonal tureckého speváka Alpaslana Durmusa, ktorý držal jednu notu 1 minútu, 52 sekúnd.

Rozbitie pohára

Ľudský hlas dokáže rozbiť pohár. Túto schopnosť má mnoho ľudí, každý objekt totiž má rezonančnú frekvenciu, výšku, pri ktorej začína vibrovať. Duté predmety, ako napríklad poháre na víno, sú obzvlášť rezonančné, čoho dôkazom je zvuk, ktorý vydajú, keď krúžite vlhkým prstom po okraji alebo na nich poklepete. Hlas speváka sa veľmi podobá tejto frekvencii a tiež pomáha, keď má sklo mikroskopické defekty. Dôležitým faktorom je i hlasitosť - najmenej 105 decibelov, čo je zhruba dvojnásobok zvuku konverzačnej reči. Spevák musí vydať a podržať správny tón niekoľko sekúnd, aby sa trik podaril. A ešte musí mať šťastie. Neviditeľné praskliny a trhliny pokrývajú povrch každého materiálu, ale veľkosť a umiestnenie defektov sa dramaticky líšia. Z tohto dôvodu majú rovnaké poháre na víno radikálne odlišnú náchylnosť na lom. Preto niektoré môžu podľahnúť zvuku vytvorenému človekom a iné nemusia.