Pre každého človeka platí niečo iné, preto sa nedá jasne definovať, kedy je cvičenia príliš. Počúvajte však svoje telo, to nám vždy hovorí pravdu.

Nižší výkon
Ak na sebe pociťujete, že sa vám znižuje výkon - rýchlejšie sa zadýchate, nezdvihnete toľko kíl, čo bežne, nemáte takú výdrž -, niečo je zle. Často ide o nedostatočný čas na zotavenie sa po tréningu. Absencia kvalitného oddychu pre telo môže spôsobiť zmenu hladiny hormónov, následne reagujú svaly, zhoršuje sa ich funkcia, klesá fyzická výkonnosť a hrozí zranenie.

Zlý spánok
Nadmiera cvičenia v tele doslova vyvoláva stresovú reakciu, čo znamená, že idú hore hladiny hormónov kortizol aj adrenalín. To môže následne pôsobiť na cykly spánku a bdenia, človek horšie spí a znižuje sa kvalita nočného oddychu.

Zhoršený apetít
Tušili ste, že jedným z hlavných znakov pretrénovania je strata chuti do jedla? Prehnané cvičenie znižuje hladinu grelínu, hormónu, ktorý stimuluje apetít a zvyšuje hladinu peptidu YY, hormónu zodpovedného za jeho potlačenie. Možno to znie ako výhoda, ale dlhodobé ohrozovanie tela týmto spôsobom vedie k nutričným stratám a oslabovaniu organizmu.

Chronická únava
Samozrejme, náročný tréning spôsobí dočasnú únavu tela, ale kvalitná regenerácia ho dá o chvíľu dokopy. Ak sa však cítite unavený počas celého dňa a vyčerpanosť je vaše základné nastavenie, pri cvičení nastala chyba. V správnom pomere má telo dobíjať energiou, čoho dôkazom sú milióny spokojných aktívnych ľudí, a nie ho oberať.

Nadmerná bolesť svalov
Po cvičení pozor aj na bolesť svalov. Dočasná je celkom bežná, ale extrémne prejavy, ktoré trvajú niekoľko dní a človek napríklad nedokáže poriadne vystrieť ruku, sú varovaním. Treba spomaliť, ubrať z náročnosti tréningov alebo ich intenzity. Pretrénovanosť, ktorá sa zanedbá, sa môže veľmi rýchlo pretaviť aj do niečoho horšieho v podobe úrazu až kolapsu.

Oslabená imunita
Nadmerné cvičenie, ktoré škodí telu, sa často prejavuje aj príznakmi, ktoré si možno s pohybom nespájate. Príkladom je pokles imunity, čo sa okrem iného môže prejavovať častejšími nachladnutiami. Štúdie poukazujú na to, že správna miera cvičenia imunitu ovplyvňuje pozitívne, pretrénovanosť zase opačne.