Dlhoveké populácie, ktoré fascinujú svet, dostali pomenovanie "modré zóny" (Blue Zones) a odborníci sledujú ich životný štýl. Čo sa z neho možno naučiť?

Tri jedlá

Všetky "modré zóny" - či už talianska Sardínia, grécke ostrovy, Kostarika či Okinawa - majú spoločné pravidelné, no striedmejšie stravovanie. Jedia tri razy denne - raňajky, obed a večera, teda nie päťkrát, ako je to u nás (a niekedy aj viac, čo si budeme klamať).

Raňajky

Dlhoveké národy dbajú na raňajky, ktoré sú najsýtejšie, obed je striedmejší a večera ľahká. Keď odborníci porovnávali ich porcie a tie naše, mali by sme ubrať minimálne jednu tretinu z taniera.

Rastlinná strava

Na tanieroch ľudí, ktorých obdivujeme pre životný štýl a krásny vek, je nadmiera rastlinnej stravy a tiež ľahká úprava jedál. Oproti tunajším jedlám majú výrazne nižší kalorický obsah.

Sýtosť

Obyvatelia "modrých zón" sa neprejedajú. Celkom prirodzene majú vo fungovaní nastavené, že ak pocítia sýtosť, viac nekonzumujú. Pochúťkou je ovocie alebo hrsť orechov. 

Varenie

V krajinách, ktoré týmto spôsobom inšpirujú, sa varí a neobjednáva. A už vonkoncom nie fast food. Domáca strava je základom, ktorý tam ľudia každý deň konzumujú.

Spoločné jedenie

Významným prvkom vo fungovaní dlhovekých národov je rodina a spoločenstvo. Jedia spolu, pomaly a uvedomelo, neponáhľajú sa a nejedia utekajúc do práce.

Radosť

Život ako taký, ale aj jedlo samotné vnímajú ľudia z "modrých zón" ako radosť. Je prirodzenou súčasťou života a každodenného rituálu, nestresujú sa ním, ako to u nás bežne stáva. Takže si doprajte pokoj, čas a počúvajte pri jedení svoje telo.