MENU
Menu

Zdravie Obyčajné a také škodlivé: Tušíte, čo si môžete privodiť sedením?

Veľa sa o tom hovorí, a predsa sa nič nemení. Sedíme v škole, v práci, v aute i na stretnutiach, sedíme potom aj doma a ešte to nazývame oddychom. Pre telo je to však trápenie.

Obyčajné a také škodlivé: Tušíte, čo si môžete privodiť sedením?
Mnohým z nás rapídne chýba pohyb, a tak sa sedenie stáva naším nepriateľom. Útočí na svaly, kĺby, krvný obeh, srdce aj váhu, v podstate na všetko, čo nás fyziologicky môže trápiť. Takže vztyk, natiahnite sa a hlavne seďte správne!

Priberanie: Dlhodobé sedenie má priamy vplyv na naberanie váhy. Pôsobí totiž na schopnosť spaľovať tuky a oslabuje ju. Ak telo cielene nerozhýbete, tukové zásoby budú rásť.

Hygienické návyky, ktorými škodíte sebe i ostatným

Svaly: Pri sedení, ktoré je nepretržité a dlhodobé, dochádza k ochabovaniu svalov. Najviac trpí stred a spodok organizmu, čo však v celkovom meradle negatívne vplýva na držanie tela. A kto sa nevie správne vystrieť a rovnomerne držať váhu, ten má bolesti a problémy.

Chronická bolesť: Z pichnutia, seknutia či pobolievania sa pri neustálom sedení môže stať bolesť chronickou. To znamená, že neprestáva a trápi dlhodobo, bude sa ozývať aj v situáciách mimo sedenia a zhoršovať kvalitu života. Najčastejšie takto trpí krk, chrbát, ramená či boky.

Krvný obeh: Sedenie bez potrebných prestávok a pohybu má tiež za následok zhoršenie prúdenia krvi. Potrebná cirkulácia sa oslabuje, nakoľko spodná časť tela je takmer nehybná a hrozia kŕčové žily, opuchnuté členky alebo dokonca nebezpečné krvné zrazeniny.

FOTO: Zdravé jedlá, ktoré vám uškodia, ak ich budete jesť nesprávne

Srdce: Pri zhoršenom krvnom obehu a spomínanom ukladaní tukov je to už len krok k srdcovej príhode. Muži, ktorí viac ako desať hodín týždenne strávia z volantom, majú až o 84 percent vyššie riziko upchania artérie, a tým pádom zastavenia srdcovej činnosti.

Mozog: Ak je prekrvovanie, a tým pádom aj okysličovanie dlhodobo oslabené, netreba zabúdať, že to môže mať vplyv aj na mozog. Potrebuje optimálne podmienky, aby správne fungoval a ak sa mu nedostávajú, v krajnom prípade dochádza k jeho spomaľovaniu až poškodeniu. Znie to neuveriteľne, ale naozaj až takýto extrémny dopad môže mať sedenie bez pohybu.

Rakovina: Nové štúdie dokonca naznačujú, že dlhodobé sedenie môže zvýšiť riziko určitých typov rakoviny, vrátane rakoviny pľúc, maternice a hrubého čreva. Dôvody nie sú úplne jasné, ale všetko so všetkým súvisí, takže treba myslieť na metabolické výkyvy, hormonálnu nerovnováhu a psychickú nepohodu, ktorú môže sedenie spôsobovať.

Obrovská premena, či podvod? Muž schudol za 4 minúty denne

Depresia: Asi netreba vysvetľovať, ako môže mať sedenie súvis s narušenou psychikou. Predsa tak, že kto iba sedí, ten sa vyhýba sociálnemu životu a radostiam, po ktoré si treba zájsť. Ľahko sa tak stane, že zo sedenia má človek dokonca aj úzkosti až depky.

DISKUSIA
19.11. 2019 20:00
Diskusia