Nie je nič neobvyklé, že práve v lete sa častejšie stretávate s dehydratáciou. Vysoké teploty, dlhý pobyt na slnku a nevetrané priestory spôsobujú, že telo stráca tekutiny a vy ich nestíhate v dostatočnom množstve prijať. Rovnako zabúdate pravidelne počas dňa piť, dostaví sa bolesť hlavy, nevoľnosť a sucho v ústach. To už je neskoro. Sú to prvé známky, že ste pili málo. Preto pite aspoň každú hodinu pohár čistej vody, aj keď nie ste smädní. Stále so sebou noste fľašu s vodou. 

Záchranár Karol Daniel nám v rozhovore porozprával o príčinách a rizikách dehydratácie, ako jej predchádzať, aj ako podať prvú pomoc, ak je osoba dehydrovaná. 

Dehydratácia nielen v lete

Počas dňa pravidelne dopĺňajte tekutiny.
Počas dňa pravidelne dopĺňajte tekutiny.
Zdroj: Shutterstock

Dehydratácia alebo odvodnenie organizmu znamená, že telo trpí nedostatkom vody. Znížené množstvo vody v organizme je dôsledok zníženého príjmu tekutín, ale aj následok ich zvýšenej straty. Spôsobuje rozličné zdravotné ťažkosti. U detí a starších ľudí môže vážne ohroziť ich zdravie či dokonca život. „Často pritom zabúdame, že dehydrovaní môžeme byť aj v zimných mesiacoch. K dehydratácii u detí dochádza najčastejšie pri nadmernej strate tekutín zvracaním, hnačkou, alebo pri nedostatočnom, respektíve žiadnom príjme tekutín. Za pitný režim dieťaťa je zodpovedný rodič. ”, v rozhovore zdôraznil záchranár Karol Daniel. 

Denne by ste mali vypiť  1,5 l až 2 l tekutín na zachovanie optimálnych fyziologických funkcií orgánov. Všeobecne platí, že na 10 kg telesnej hmostnosti pripadá 0,4 l tekutín. Koľko presne vypiť za deň, si viete preto jednoducho vypočítať.