MENU
Menu
Reklama na cigarety.

Zdravie Nahliadnite do čias, keď lekári predpisovali "zdravšie" cigarety

V 30. až 50. rokoch v USA neexistovala mocnejšia marketingová fráza než: „Lekári odporúčajú!“. Napadlo by vám, že takýto slogan sa dá spojiť s najsmrtiacejšou drogou sveta? Marketérom áno. A tak sa cigarety doslova predpisovali ako liek.

Cigarety sa v tomto období nevnímali ako rizikový faktor pre zdravie, lenže fajčiari často kašľali. Aby tabakové spoločnosti zabránili vzniku obáv, najímali si „lekárov“, teda hercov v bielych plášťoch, ktorí v reklamách vysvetľovali, že za kašeľ môže prach a mikróby, nie cigarety. Korporácie tak profitovali na fakte, že verejnosť dôverovala vzdelaniu lekárov.

Ako prvá použila „doktora“ v reklame značka Lucky Strike ešte v 20. rokoch: „20 679 lekárov tvrdí, že Luckies sú menej dráždivé.“ Samozrejme, že to nebola pravda. Lenže reklamná agentúra, ktorú si najala značka Lucky Strike, posielala lekárom kartóny cigariet a potom im kládla otázku, či sú tieto cigarety jemnejšie než iné.

V 30. rokoch už Lucky Strike nebola dominantnou značkou a mala značnú konkurenciu. Firma Philip Morris sa vo svojich reklamách taktiež odvolávala na lekárske výskumy. V jednej reklame sa dokonca tvrdilo, že „po predpísaní cigariet značky Philip Morris pacientom s podráždeným hrdlom toto podráždenie celkom zmizlo, alebo sa aspoň drasticky zmenšilo“. Taktika vyšla a značka Philip Morris začala dominovať americkému tabakovému trhu.

Jednou z najznámejších reklám z tohto obdobia je tá na značku Camel. Objavovala sa v takmer všetkých časopisoch a stálo v nej: „Najviac lekárov fajčí cigarety značky Camel.“ Nápis sprevádzali fotografie lekárov v laboratóriách či pri debatách s pacientami.

Reklama na cigarety.
Zdroj: Public Domain

Doktori samozrejme neboli imúnni voči závislosti na nikotíne a tabakové spoločnosti to dobre vedeli. Mnohí lekári navyše pochybovali, že existuje spojitosť medzi fajčením a chorobami. Miesto toho razili hypotézu, že fajčenie negatívne ovplyvňuje len niektorých ľudí. A tabakové spoločnosti ich nabádali, aby tvrdili pacientom, nech fajčia „zdravšie“ značky cigariet.

Koncom 40. rokov sa orientácia reklám začala meniť. Stále síce obsahovali zmienky o lekároch, ale apelovali skôr na konzumentov, aby sami vyskúšali fajčiť. „Skúsil som to a bola to zábava,“ vra

vel fajčiar v reklame. „Každá Camelka chutila výborne. Nepotrebujem lekára, aby mi hovoril, že Camelky sú jemné.“

Veda napokon dobehla reklamu a v polovici 50. rokov sa začalo objavovať čoraz viac štúdií o škodlivosti fajčenia a jeho spojitosti s rakovinou pľúc. „Lekári“ z reklám postupne zmizli a v USA napokon v roku 1971 celkom zakázali reklamy na cigarety v televízii a rádiu.