Pozor na kombinácie!

Symbolom zdravého jedla je zeleninový šalát. Ale aj v jeho prípade môžeme trafiť vedľa a urobiť z neho kalorickú bombu. Stačí použiť kupovanú omáčku… Markéta Rozinková vidí okrem zaliatia tučným emulgovaným umelým dresingom ešte tri spôsoby, ako zo zeleniny môžeme urobiť nezdravú záležitosť: „Totálne ju zabijete dlhým, niekoľkohodinovým varením, keď sa z nej vytratí všetka chuť a sviežosť. A takisto tým, že ju obalíte v trojobale a usmažíte vo fritéze alebo že ju zapečiete s tonou smotany.“

Aj keď použijeme samé zdravé suroviny, nesprávnou prípravou môžeme vytvoriť pokrm bez akéhokoľvek prínosu pre naše telo.
Aj keď použijeme samé zdravé suroviny, nesprávnou prípravou môžeme vytvoriť pokrm bez akéhokoľvek prínosu pre naše telo.
Zdroj: Shutterstock

Na ochutenie šalátu je vhodné napríklad avokádo s olivovým olejom a bylinkami, rôzne ochutený jogurt, pasta tahini… Ešte jednu okolnosť by sme mali mať na zreteli: jednotlivé potraviny sa môžu spolu „biť“ – jedna zruší účinok druhej. To je napríklad prípad červenej repy, ktorá obsahuje vitamíny a minerály, veľa kyseliny listovej, mangánu, draslíka, železa a horčíka, ale aj červené farbivo betanín (pomáha napríklad proti kôrnateniu tepien). „K úplnému zrušeniu účinku prospešných látok v červenej repe dôjde, ak sa kombinuje s plodmi, ktoré obsahujú antokyány. To znamená zabudnúť na spojenie s červenou kapustou, reďkovkou, brusnicami, čučoriedkami, ostružinami, čiernymi ríbezľami, višňami a červenými jablkami,“ upozorňuje Markéta Rozinková na úskalia prípravy smoothie, ktorému repa dodáva lákavú farbu, ale aj šalátov.

Bez rizika nie je ani kombinácia s jedlými kvetmi, ktoré sú dnes veľmi obľúbené. Repu by sme nemali jesť s kvetmi makov a ruží. „Menšie množstvo antokyánov sa nachádza aj v banánoch, marhuliach, hruškách, hrachu a zemiakoch. Oranžová mrkva neprekáža, ale jej fialové, žlté, červené a čierne variá­cie účinok betanínu zrušia,“ dopĺňa.

Pokračovanie na ďalšej strane...