Úroveň stravovania sa u nás stále zlepšuje. Čoraz viac ľudí má povedomie o tom, čo je zdravé a čo nie, pri nákupe číta zloženie a nedá sa obalamutiť marketingovými trikmi, preferuje sezónne a regionálne produkty... Za posledné roky rastú tržby za zdravé potraviny takmer dvakrát rýchlejšie než za tie nezdravé. Otázne však je, či rovnako dobre vieme, ako s nimi potom máme nakladať.

Zelenina: Nešúpať, pripravovať na pare

Začína sa to hneď pri nákupe. Ak neradi chodíme do obchodu a raz za týždeň či dva naplníme vozík na prasknutie, môže sa ľahko stať, že sa zdraviu prospešné látky zo zaobstaraných potravín a pochutín takmer „vyparia“. V prvom rade by sme, samozrejme, mali myslieť na to, či všetko skonzumujeme do dátumu spotreby, pričom je dobré vedieť, že pri výrobkoch s malým množstvom konzervantov je lehota použiteľnosti kratšia. Veľké jednorazové nákupy sa neoplatia najmä pri zelenine a ovocí. Každý deň z nich totiž ubúda vitamín C a ďalšie živiny.

Napríklad mrkva za týždeň skladovania pri izbovej teplote stratí podľa výskumov 27 percent vitamínu C (v chladničke desať percent). Špenát po siedmich dňoch v šuplíku chladničky príde o 75 percent céčka, a keby sme ho nechali odpočívať pri izbovej teplote, za štyri dni by sme v ňom tento vitamín nenašli. A hrášok? Ten už počas 48 hodín od zberu príde o viac ako polovicu céčka, takže v strukoch zo supermarketu ho asi veľa neobjavíme... Preto je lepšie mať poruke zamrazený (samozrejme, ideálne z vlastnej záhradky).

RNDr. MICHAELA BEBOVÁ
Zdroj: ARCHÍV TÝŽDENNÍKA KVĚTY

Keď zostaneme pri ovocí a zelenine, ďalších chýb sa môžeme dopustiť pri ich príprave na spracovanie. Je všeobecne známe, že v šupke a tesne pod ňou nájdeme najviac zdraviu prospešných látok. Preto ak sa dá, nemali by sme nič šúpať. To sa týka napriek zabehnutej praxi prevažujúcej v našich domácnostiach aj zemiakov. Nemali by sme ich ani variť vo vode nakrájané – najlepšie je pripravovať ich v celku a na pare.

„Tepelná úprava zemiakov na pare zachová v šupke potrebné živiny vrátane vitamínu C, ku ktorému je tento spôsob prípravy omnoho ohľaduplnejší. Pod šupkou je významné množstvo draslíka, ktorý pomáha zlepšovať hospodárenie s tekutinami. Tým zemiaky pomáhajú stabilizovať krvný tlak a znižovať riziko vzniku kŕčov vo svaloch po športe,“ vysvetľuje výživová poradkyňa Mgr. Ing. Markéta Rozinková, podľa ktorej však pokojne môžeme zemiaky pred konzumáciou ošúpať. Ako hovorí, zbavovať papriku, paradajku a uhorku šupky je nezmyselné, ale ak trpíme tráviacimi ťažkosťami a šupka by nám škodila, samozrejme, je lepšie sa jej zbaviť než tieto plody úplne vyradiť z jedálnička. Príprava na pare je ideálna pre každú zeleninu od brokolice cez karfiol a struky až po mrkvu.

Pokračovanie na ďalšej strane...