Potrebujete ranú kávu, aby ste sa vôbec prebrali? V tejto závislosti rozhodne nie ste sami. Moderný človek však káve a celkovo kofeínu často podľahne viac, ako by bolo zdravé. Rozbúchalo sa vám niekedy srdce, nestíhala vám klávesnica a mali ste pocit, že sekundová ručička na hodinkách je totálne spomalená? Zistite, kedy máte kofeínu naozaj dosť.

Môžete sa PREDÁVKOVAŤ kofeínom?

V rozumnom množstve má kofeín na ľudský organizmus naozaj povzbudzujúci účinok. Nie len že vás postaví z postele, ale stimuluje nervový systém, zlepšuje koncentráciu, regeneruje svalstvo, ale aj nabúdza vaše mozgové bunky. Ideálne množstvo dennej dávky kofeínu sa pohybuje okolo 200-300 miligramov, alebo 2-4 šálky kávy, ktoré by nemali nikomu uškodiť. V niektorých prípadoch však môže dôjsť k „predávkovaniu“ kávou.

Prekávovanie
Ak denne vypijete viac, ako 4 šálky kávy, môžete sa stretnúť s niekoľkými nepríjemnými vedľajšími efektmi. Okrem toho, že budete fičať, ako „naspídovaná veverica“, môžete si vyvinúť nespavosť, nervozitu, podráždenosť, ale aj bolesti žalúdka, či svalovú triašku. Množstvo prijatého kofeínu je však relatívne, nakoľko každý naň reaguje inak.

Môžete sa PREDÁVKOVAŤ kofeínom?
Citliví ľudia môžu reagovať aj na jednu silnejšiu kávu, spomínanými príznakmi. Podobne na tom sú však aj konzumenti čaju, ktorý je tiež bohatý na kofeín. Ako váš organizmus na kofeín reaguje, závisí aj od toho, či ste naň zvyknutí, alebo nie. Príležitostní kávičkári sa častejšie „prekávujú“, ako tí pravidelní, a sú teda citlivejší na negatívne vedľajšie účinky. Niektoré štúdie dokonca tvrdia, že muži sú na negatívne účinky priveľkého množstva kofeínu citlivejší, ako ženy.

Nevyspaný?
Ak riešite akútny nedostatok spánku silnou rannou kávou, prilievate len olej do ohňa. Dospelý jedinec potrebuje dostatok spánku, a častejším dávkovaním silného množstva kofeínu svoje problémy so zaspávaním len podporujete. Ak riešite kávou únavu počas dňa, jej účinok sa prejaví v noci tým, že nebudete môcť zaspať a môžete sa tak dostať do nepríjemného zacykleného rituálu kávovania a problémov s únavou. Takto sa akurát úplne rozhádžete.

Môžete sa PREDÁVKOVAŤ kofeínom?
Závislosť?
Tak, ako v prípade iných, aj závislosť na kofeíne je serióznym problémom. Rozoznať ju môžete na základe niekoľkých symptómov, ktoré môžu viesť k vážnejším prejavom závislosti. Niekedy ľudia naraz príjmu takú vysokú dávku kofeínu, že telo ich nestihne včas varovať pred nebezpečenstvom, ktorému sa vystavujú. K tým neskorším symptómom patrí častá nervozita, zvýšený tep, nevoľnosť, úzkosť, nespavosť, nadmerné potenie, závrat, alebo zvracanie.

Ak pochybujete o skutočnej možnosti predávkovania sa kávou, možno vás prekvapí niekoľko skutočných prípadov ľudí, ktorí na predávkovanie kofeínom doplatili. V roku 2007 zomrel len 19-ročný Hames Stone na predávkovanie kofeínu. Užil nadmerné množstvo povzbudzujúcich tabletiek s celkovým obsahom 2.5 gramov kofeínu. Malo ich byť údajne až 30. Jasmine Willias z Veľkej Británie zomrela v tom istom roku vo svojich 17-tich rokoch na predávkovanie kofeínom účinkom 7 dvojitých espresso káv. Po 480-miligramovej dávke kofeínu v priebehu 25 hodín, zomrela aj 14-ročná Anais Fournier. Množstvo ďalších prípadov úmrtí následkom kofeínu svedčí, že nadmerné pitie kávy môže viesť k serióznym zdravotným problémom, dokonca ku smrti. Vždy je dobré poznať správny pomer a nikdy nezachádzať do extrémov. Kofeín, je totiž pre mnohých rovnakou drogou, ako iné omamné látky, ktoré nezmyselne berú tisíce ľudských životov.