(Ne)Cvičenie
Zrejme každý vie, že pravidelné dvíhanie činiek je najpriamejšou cestou, ako budovať svalstvo. Pokiaľ však na toto nie ste, existujú aj iné fitness cesty. Na spevňovanie svalov skvelo zaberá joga i pilates, takisto izometrické cvičenia. To znamená, že tlačíte silou proti niečomu nepohyblivému - napríklad o stenu, dvere alebo pokojne svoje ruky o seba. Ide o spomínaný tlak a napínanie svalov. Aj toto (ne)cvičenie však treba robiť koordinovane a v presných opakovaniach.

Viac bielkovín
Aj informácia, že svalom pomáhajú bielkoviny, je dobre známa. Ako však ukazujú prieskumy, mnoho ľudí netuší, aké množstvo je vlastne vhodné. Štúdií a odporúčaní je viacero, pričom základom je vedieť, že sa treba riadiť vlastným telom (váha, spôsob života). Vo všeobecnosti možno povedať, že pre údržbu svalstva by mal človek konzumovať 1,25 g bielkovín na kilo svojej hmotnosti, pre naberanie svalov o trochu viac, cca 1,5 g na kilogram. Najviac užitočným krokom však nie je rátanie, ale sústredenie sa potraviny bohaté na bielkoviny. V každodennom jedálničku by rozhodne nemali chýbať a pokiaľ chcete mať svaly v ešte lepšej kondícii, tak si ich dajte trikrát za deň. Raňajky, obed aj večera by mali do tela dostať okrem iného aj kvalitné proteíny.

Granátové jablko a maliny
Tajným tromfom, aby boli svaly v kondícii, sú aj niektoré vybrané potraviny. Napríklad granátové jablko a maliny obsahujú kyselinu elagovú, ktorá sa v tele transformuje na látku schopnú poskytovať svalovým bunkám ochranu. Doslova chráni pred dysfunkčnými mitochondriami spojenými s vekom, takže si svalstvo dlhšie drží svoju výkonnosť.

Pozitíva slnka
Pohladenie slnečných lúčov je preukázateľne dobré pre telo aj myseľ. Samozrejme, vo vhodnej miere a s dávkou ochrany. Vitamín D, ktorý väčšinou získavame práve zo slnenia sa, však okrem iného dokáže zlepšovať aj stav zvaný svalová slabosť. Štúdie ukazujú, že nedostatok Déčka môže viesť k úbytku svalov, preto neradno zanedbávať pohyb na čerstvom vzduchu.

Aktivity rukami
Pre zdravie svojich svalov sa nebojte práce a z času na čas nechajte bokom všetkých moderných pomocníkov. Povysávajte ručne a nie pomocou elektrického robota, odneste tašky z obchodu až domov, nielen do auta, pomôžte v kuchyni s vykladaním, miesením cesta alebo umývaním riadu. Znie to možno staromódne a áno, aj otravne. Ale každá domáca práca vykonaná poctivo a kvalitne sa stará o zdravie našich svalov. A to za trochu námahy predsa stojí, no nie?