Apokalypsa (Apocalypse Now)

Apokalypsa je jedným z filmov, ktoré si musíte pozrieť, ak chcete vojnovú klasiku z vojny vo Vietname. Kapitán Willard si počas služby získal povesť vynikajúceho vojaka, a preto ho poveria dôležitou misiou. Musí nájsť a zlikvidovať plukovníka Kurtza, ktorý dezertoval a vedie svoju súkromnú vojnu proti všetkým. Cestou proti prúdu Mekongu spoznáva najpodivnejšie a najstrašnejšie aspekty vojnového pekla a dostáva sa stále bližšie a bližšie k samotnému srdcu temnoty. Willard bojuje proti šialenstvu, ktoré ho obklopuje, keď sa ponára stále hlbšie do lesa, až nakoniec podľahne jeho „hypnotickým silám.“ Prelomový film Francisa Forda Coppolu z roku 1979 prezentuje kapitána Benjamina Willarda na pokraji nervového zrútenia. Z postavy sála prekvapenie, nedôvera, zmätok a trauma. Zaujímavá je najmä scéna v hotelovej izbe, ktorá má niekoľko jasných zámerov. Jedným z nich je ukázať, že myseľ je omylná a každý má bod zlomu. Willard rozmýšľa o sebe ako o človeku, v ktorom vojna obnažuje jeho sklon k ničeniu a zlu, čo sa prejavuje ničením hotelovej izby. Druhým zámerom môže byť ukázať, že veci, ktoré vidíme a zažívame v každodennom živote, môžu byť zdrojom našej duševnej nestability, ak sa na nich budeme dívať ako na potenciálne hrozby.

Americká krása (American beauty)

Tento film diváka šikovne zoberie na „výlet“ krízou stredného veku. Manželstvo Lestera a Carolyn Burnhamovcov navonok vyzerá dokonale. Žijú v krásnom dome, sú perfektní manželia, majú výborných susedov. Na druhej strane, 42-ročný Lester čoraz väčšmi klesá do hlbokých depresií, pocitov márnosti a dezilúzie. Celá rodina ho považuje za bezvýznamného úbožiaka. Aj on sám sa cíti ako „loser“, človek prakticky už mŕtvy. Jeho manželka Carolyn ho nenávidí, dcéra Jane sa na neho díva s opovrhnutím a šéf ho vyhodil z práce. Lester Burnham, rozčarovaný spoločnosťou, sa z nej úplne stiahne a sústredí sa len na to, čo mu prináša radosť. A tak sa bezhlavo zaľúbi do najlepšej kamarátky svojej dcéry. Lester sa vzoprie manželke aj nadriadeným a realizuje svoje sny z mladosti. Pomáha mu v tom susedov čudácky syn Ricky, ktorý sa zase zblíži s jeho dcérou Jane. Lesterova premena je romantickým vzletom, ale zároveň pomalým pádom ku dnu. Napokon však nič neľutuje. Ani to, že zomrie, lebo práve vtedy vraví, že je šťastný.

Prelet nad kukučím hniezdom (One Flew Over the Cuckoo's Nest)

V klasike z roku 1975 sa Randle McMurphy, osoba s pestrou minulosťou, ocitol v prekérnej situácii. Film sa odohráva, rovnako ako román, v psychiatrickom zariadení Oregon State Hospital v Saleme, v štáte Oregon. Liečebni vládne tvrdou rukou vrchná sestra Ratcherdová, avšak len dovtedy, než sa sem dostane zlodejíček a kartový hráč Randle P. McMurphy, ktorý súhlasí s hospitalizáciou, lebo nechce ísť do väzenia. Domnieva sa totiž, že v psychiatrickej liečebni budú síce okolo neho trošku vyšinutí „spolubývajúci“, ale inak pôjde o akúsi hotelovú pohodu. Čoskoro po príchode zisťuje, ako veľmi sa jeho predstavy líšia od reality. Začne vojna medzi ním a sestrou Ratcherdovou, lebo Randle chce chlapom pobyt trochu spríjemniť a zľudštiť prostredie, v ktorom žijú. Spriatelí sa s mlčanlivým indiánskym obrom, ktorému nepovedia inak než Náčelník a s ním neskôr plánuje utiecť. Medzitým sa mu podarí urobiť pár bláznivých kúskov a narušiť zabehnutý režim liečebne. Ďalšia z postáv, Billy Bibbit, je nesmierne bojazlivý a paralyzovaný strachom. Jeho strach a úzkosť sa nesú celým filmom. Problém nastáva, keď koktavého Billyho pristihne vrchná sestra so ženou. Vyhráža sa mu, že sa o všetkom dozvie jeho matka, čo Billy nezvládne a podreže si žily. Na Randla je to už priveľa a snaží sa zákernú sestru uškrtiť. Dozorcovia však stihnú zasiahnuť. Film ponúka divákovi možnosť vidieť, ako strach, sociálna izolácia a úzkosť dokážu človeka prinútiť siahnuť si na život.

Taxikár (Taxi Driver)

Travis Bickle je traumatizovaný vojnový veterán, ktorý po návrate z Vietnamu trpí nespavosťou a depresiami, preto si nájde prácu ako nočný taxikár. Násilie, drogy a prostitúcia, s ktorými sa pri práci stretáva každý deň ho utvrdzujú v presvedčení o všeobecnom úpadku ľudstva. Svoje pocity a dojmy z mesta a spoločnosti si zapisuje do denníka. Všade okolo sa to hemží priateľstvami, len Travisovi sa nedarí s nikým zblížiť. Rande s Betsy nedopadne dobre, lebo ju vezme do porno kina, čo ju pobúri. Snaží sa zachrániť mladú prostitútku Iris pred jej pasákom, ale tá o záchranu nestojí. Travisov zadržovaný hnev a problém s lojalitou prepukne do záchvatu násilia a odplaty. Kúpi si zbrane a začne intenzívne posilňovať. Jeho hnev, pocit samoty a citovej frustrácie uprostred ľahostajného sveta sa stupňuje a vyvrcholí násilím voči druhým ľuďom. Nakoniec násilie otočí proti sebe, keď sa počas konfliktu v bordeli pokúša zastreliť sám seba, no zisťuje, že už nemá žiadne náboje, a tak padne beznádejný na pohovku a leží tam, kým na miesto príde polícia. Film je sondou do duše zlomeného človeka, ktorý v sebe dlhodobo dusí hnev, ktorý nakoniec vytryskne do vlny násilia.