MENU
Menu
Google

Zaujímavosti Znepokojivé fakty o Googli: Veľký brat sa naozaj pozerá

V roku 1995 vytvorili dvaja študenti Stanfordskej univerzity vyhľadávací nástroj s názvom Backrub. O tri roky neskôr ho zaregistrovali pod novým názvom Google. Dnes má spoločnosť vplyv, bohatstvo a hodnotu – to sa však netýka jej obsahu.

Spoločnosť je posadnutá cielenou reklamou, ktorá sa prejavuje znepokojujúcimi spôsobmi. Ľudí sledujú bez ich vedomého súhlasu online i v reálnom živote, zariadenia odpočúvajú ich konverzáciu.

Odpočúvanie verejnosti
Spoločnosť vytvorila populárne domáce zariadenie s názvom Google Assistant. Ústny príkaz aktivuje systém a povie mu, aby zaznamenal zvukový súbor. V roku 2019 únik odhalil nahrávky nič netušiacich obyvateľov v Holandsku. Belgická verejnoprávna televízia VRT analyzovala približne tisíc klipov, ktoré narušili súkromie 153 osôb. Asistent sa spustil bez vedomia majiteľov a nahral skutočne dôverné informácie, ktoré následne odoslal spoločnosti Google.

Súbory obsahovali mená, adresy, niektorí ľudia dokonca diskutovali o svojom sexuálnom živote. Keď spoločnosť konfrontovali, pripustila, že ide o narušenie bezpečnosti. Hovorca však tvrdil, že pracovníci počúvali nahrávky asistenta s cieľom zlepšiť jeho jazykové znalosti a použili iba 0,2 percenta nahrávok, z ktorých odstránili všetky osobné údaje. Únik nahrávok však preukázal, že to tak nebolo.

Spoločnosť Google propaguje rizikové spoločnosti
Mnoho ľudí spoločnosti Google dôveruje, keď hľadá investičné príležitosti. Ale nezávislá kontrolná spotrebiteľská skupina s názvom Which? zistila, že ich dôveru sklamali. Spotrebiteľom, ktorí zadali do vyhľadávača pojem ako „najlepšie sporiace účty“ sa zobrazili súvisiace reklamy označené ako „propagované“. Which? požiadal dobrovoľníkov, ktorí naozaj chceli investovať, aby si pozreli pridané reklamy. Je znepokojujúce, že až 34 percent ľudí si vybralo neznáme firmy s vysokou návratnosťou, pričom dve z nich neposkytovali žiadne informácie o akýchkoľvek rizikách. A neurobil to ani Google. Which? nebol sám kto dospel k záveru, že spoločnosti Google záleží viac na platených reklamách ako na ochrane zákazníka.

Neúnavný stalker
Google chce o nás vedieť jednoducho všetko. V roku 2018 spoločnosť Associated Press zistila, že Google neustále sleduje svojich používateľov, a to aj vtedy, keď spoločnosť  výslovne požiadali, aby to nerobila. Kvôli experimentu jeden člen tímu vypol všetky možnosti sledovania svojho telefónu. Ostal šokovaný ako presne Google monitoroval jeho pohyb, horšie bolo, že zaznamenal aj jeho domácu adresu. Vždy, keď otvoríte Mapy Google, zaznamená sa vaša poloha a rovnako, ak vykonáte automatickú aktualizáciu počasia. Aj pri používaní vyhľadávača dokážu určiť polohu osoby - presne na meter štvorcový.

Niekoľko ďalších služieb na telefónoch iPhone a zariadeniach Android slúži ako maják pre spoločnosť Google a prezrádza pohyby a voľby používateľa. Pokyny na zastavenie sledovania sú ale  veľmi náročné a sú mätúce. Vymazávanie záznamov je také únavné, že len málokto s tým stráca čas. Kritici tvrdia, že hromadné sledovanie je prejavom snahy spoločnosti Google zvýšiť príjmy z reklamy. A zdá sa, že to funguje. Spoločnosť Google začala na tento účel sledovať používateľov v roku 2014 a do roku 2017 sa jej príjem z reklamy zvýšil na 95,4 miliardy dolárov.

Projekt Nightingale
Projekt Nightingale bol najväčším prenosom údajov v histórii medicíny. Druhý najväčší poskytovateľ zdravotnej starostlivosti v Spojených štátoch Ascension presunul obrovské množstvo údajov o zdravotnej starostlivosti do spoločnosti Google. V skutočnosti tejto technickej spoločnosti sľúbili lekárske informácia o 50 miliónoch Američanov. V roku 2019 informátor odhalil toxickú dohodu. Anonymný zamestnanec spoločnosti Google alebo Ascension, jeden z približne 300 pridelených spoločnosti Project Nightingale, poskytol video s dôvernými súbormi a hovoril s niekoľkými médiami. Nikto z pacientov nikdy nedal súhlas s prenosom svojich záznamov do spoločnosti Google. Informácie obsahovali intímne údaje, vrátane zdravotných stavov, adries, mien, ošetrení a laboratórnych záznamov. Ani lekári nevedeli, že Ascension uzavrel obchod so spoločnosťou Google. Google trval na tom, že nič nie je nezákonné, ale ak sa nič nestalo, tak prečo bol projekt tajný a pacientom o ňom nikdy nepovedali? Pokiaľ ide o tieto otázky, pracovníci sa obávali, že tieto informácie budú zneužité na cielenú reklamu, vytvorenie umelej inteligencie alebo ich budú zdieľať s tretími stranami.

Chrome funguje ako špión
Asi pred desiatimi rokmi dva nové prehliadače ohrozili Internet Explorer spoločnosti Microsoft. Prehliadač Chrome rýchlo stúpal na vrchol a ponúkol používateľom rýchlejší a bezpečnejší spôsob surfovania. Firefox  - druhý najväčší prehliadač - bojuje o najvyššiu pozíciu. Kľúčovým sa tak stáva to, ako prehliadače pristupujú k bezpečiu svojich užívateľov. Ľudia sa totiž čoraz viac boja online špehovania - a Google sa ukazuje ako rafinovaný špión. Skúsenosti a výskumy jasne preukázali, že Chrome sa silne podobá sledovaciemu softvéru. Zdá sa, že Google sa nezaujíma o ochranu osobných údajov používateľa.

Koniec koncov, vedieť všetko o človeku zvyšuje pravdepodobnosť predaja. Google síce zostáva najväčšou reklamnou spoločnosťou na svete, ale Mozilla, ktorá vytvorila Firefox, je nezisková organizácia bez záujmu o profitovanie na ľudských životoch. Zatiaľ čo Firefox a prehliadač Safari spoločnosti Apple aktívne bojujú proti špionážnym cookies, Google na to nevynakladá žiadne úsilie.