V bývalej Juhoslávii bola ešte občianska vojna, štát sa rozpadal. Krajinu 78 dní bombardovalo NATO. V roku 1999 zbombardovalo most v Novom Sade, premávka bola obnovená v roku 2000. Ale to bolo dávno. Ešte nedávno som na srbských koľajniciach vychutnával vlaky, v ktorých akoby sa stretávali zhovorčivé postavy z Kusturicových filmov či niekedy až z kovačických naivných obrazov.
Nová hlavná stanica v Bratislave je stále v nedohľadne, v stave dlhých rečí a akoby večných sľubov politických rehoľníkov. Rovnako do stratena sa vyparil projekt železničnej stanice Bratislava filiálka. Takisto tak trochu Kusturica a jeho film. Ale v Srbsku už švajčiarske súpravy Stadler na najfrekventovanejšej trati z Belehradu do Nového Sadu frčia príjemnou dvestokilometrovou rýchlosťou.
VIAC FOTIEK K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRII...Spytovať si svedomie
Na Slovensku nám rozprávali, že železničné trate pre rýchlosť nad 160 kilometrov za hodinu sa nám neoplatí budovať, pretože sme malá krajina. V Srbsku sa im to opláca. Rozloha krajiny je približne jeden a trištvrte Slovenska. Srbsko má necelých sedem miliónov obyvateľov. Úsek z hlavného mesta smerom na sever je prvou lastovičkou budúcej trate, ktorá už o tri roky spojí Belehrad s Budapešťou, ďalej s Viedňou a so západoeurópskymi traťami, kde je na väčšine úsekov dvestovka štandardom.
U nás základný kameň stošesťdesiatkovej trate z hlavného mesta do Žiliny poklepal bývalý železničiar, vtedy premiér Mikuláš Dzurinda. Bolo to v roku 1998 v Cíferi. Ubehlo 24 rokov a trať stále nie je dokončená. Koľko ministrov dopravy, štátnych tajomníkov, generálnych riaditeľov železníc by si malo spytovať svedomie? Z Bratislavy do Košíc je to s prižmúrením jedného oka zhruba rovnako ďaleko ako z Budapešti do Belehradu.
Po dobudovaní trate na rýchlosť 200 kilometrov za hodimu to moderné súpravy zvládnu za dve hodiny a 40 minút! Na porovnanie, u nás to výhľadovo zvládnu za takýto čas približne na svätého Dindy. Mimochodom, táto slovná hra pochádza z francúzskeho à la Saint-Glinglin – na svätého Glinglina. Stačilo v našich končinách meno trochu upraviť, máličko ho spodobniť so slovom nikdy a bolo.
Pokračovanie na ďalšej strane...