V bývalej Juhoslávii bola ešte občianska vojna, štát sa rozpadal. Krajinu 78 dní bombardovalo NATO. V roku 1999 zbombardovalo most v Novom Sade, premávka bola obnovená v roku 2000. Ale to bolo dávno. Ešte nedávno som na srbských koľajniciach vychutnával vlaky, v ktorých akoby sa stretávali zhovorčivé postavy z Kusturicových filmov či niekedy až z kovačických naivných obrazov.

Nová hlavná stanica v Bratislave je stále v nedohľadne, v stave dlhých rečí a akoby večných sľubov politických rehoľníkov. Rovnako do stratena sa vyparil projekt železničnej stanice Bratislava filiálka. Takisto tak trochu Kusturica a jeho film. Ale v Srbsku už švajčiarske súpravy Stadler na najfrekventovanejšej trati z Belehradu do Nového Sadu frčia príjemnou dvestokilometrovou rýchlosťou.

VIAC FOTIEK K ČLÁNKU NÁJDETE V GALÉRII...

Spytovať si svedomie

Na Slovensku nám rozprávali, že železničné trate pre rýchlosť nad 160 kilometrov za hodinu sa nám neoplatí budovať, pretože sme malá krajina. V Srbsku sa im to opláca. Rozloha krajiny je približne jeden a trištvrte Slovenska. Srbsko má necelých sedem miliónov obyvateľov. Úsek z hlavného mesta smerom na sever je prvou lastovičkou budúcej trate, ktorá už o tri roky spojí Belehrad s Budapešťou, ďalej s Viedňou a so západoeurópskymi traťami, kde je na väčšine úsekov dvestovka štandardom.

Rýchle súpravy sú vyššie, poschodové. Na trati sa držia lepšie ako stošesťdesiatkové vozne na slovenských tratiach.
Rýchle súpravy sú vyššie, poschodové. Na trati sa držia lepšie ako stošesťdesiatkové vozne na slovenských tratiach.
Zdroj: Vladimír Kampf

U nás základný kameň stošesťdesiatkovej trate z hlavného mesta do Žiliny poklepal bývalý železničiar, vtedy premiér Mikuláš Dzurinda. Bolo to v roku 1998 v Cíferi. Ubehlo 24 rokov a trať stále nie je dokončená. Koľko ministrov dopravy, štátnych tajomníkov, generálnych riaditeľov železníc by si malo spytovať svedomie? Z Bratislavy do Košíc je to s prižmúrením jedného oka zhruba rovnako ďaleko ako z Budapešti do Belehradu.

Po dobudovaní trate na rýchlosť 200 kilometrov za hodimu to moderné súpravy zvládnu za dve hodiny a 40 minút! Na porovnanie, u nás to výhľadovo zvládnu za takýto čas približne na svätého Dindy. Mimochodom, táto slovná hra pochádza z francúzskeho à la Saint-Glinglin – na svätého Glinglina. Stačilo v našich končinách meno trochu upraviť, máličko ho spodobniť so slovom nikdy a bolo.

Pokračovanie na ďalšej strane...