MENU
Menu
Cottbus.

Zaujímavosti Tragédia v Cottbuse: keď stíhačka narazila do bytovky

Vo východonemeckom meste Cottbus nájdete na ulici Schmellwitzer starú päťposchodovú bytovku. Medzi druhým a tretím poschodím si možno všimnete škvrnu, ktorá budovu trochu hyzdí. Ide o jazvu a zároveň spomienku na tragický incident zo 14. januára 1975, keď do bytovky vrazila stíhačka.

33-ročný major Peter Makowicka ráno vzlietol na tréningovú misiu netušiac, že bude jeho posledná. Jeho stroju MiG-21 počas letu zlyhal motor a pilot dostal z leteckej základne pokyn, aby sa katapultoval. Makowicka sa však odmietol zachrániť a neuposlúchol rozkaz. Ak by tak urobil, stíhačka by sa zrútila na tamojšiu textilnú továreň a ohrozila stovky životov.

S využitím všetkých svojich schopností zmenil smer lietadla a plánoval nechať stíhačku padnúť na pole. Rýchlo však strácal výšku a mimo mesta sa nedostal. Stroj sa ošuchol o strechu budovy za továrňou a o 10:15 narazil do päťposchodovej bytovky.

Major Makowicka bol na mieste mŕtvy. In memoriam mu udelili vyznamenanie za zásluhy a hrdinský čin. Pri havárii tiež zahynulo päť obyvateľov bytovky. Išlo o ženy a všetky boli zamestnankyňami textilnej továrne, ktoré mali ísť na popoludňajšiu smenu. Ďalšia žena zomrela na následky otravy dymom a splodinami.

Krátko po havárii dorazili na miesto činu hasiči a začali s evakuáciou budovy. Zo stíhačky už v tom čase vytieklo 800 litrov leteckého benzínu, ktorý vzbĺkol a horel aj na nižších poschodiach. Ľudia v panike skákali z okien a končili so zlomeninami.

75 minút po havárii bol požiar uhasený. O dva dni neskôr opravili dieru v stene, ale stopy po nej môžete vidieť v Cottbuse dodnes.

Vyšetrovanie nehody ukázalo, že pozemný personál zabudol pevne uzamknúť uzáver potrubia, ktoré viedlo z kompresoru motora. Keď sa Makowicka chystal na pristátie, uzáver sa uvoľnil. Z 36 skrutiek, ktoré ho mali držať, boli utiahnuté len štyri.

Cottbus.
Zdroj: Wikipedia/Redrobsche

Bežnou praxou totiž bolo, že pilot s mechanikmi pred letom skontrolovali lietadlo. Uzáver sa zbežne prichytil štyrmi skrutkami a keď sa obehla celá stíhačka, mechanik dotiahol zvyšné skrutky. V ten deň ale zabudol. MiG-21 tak síce normálne vzlietol, ale vibrácie uvoľnili skrutky. Uzáver síce na mieste držal podvozok, ale keď ho Makowicka vysunul, motor jednoducho zhasol.

Nešlo pritom o jedinú haváriu v Cottbuse. 16. marca 1985 došlo taktiež k poruche na stíhačke MiG-21. Pilot sa tentokrát katapultoval a lietadlo narazilo do internátu tamojšej strednej školy. Našťastie bola sobota a budova bola prázdna