Tower Bridge navrhli postaviť preto, aby na jednej strane odľahčili cestnú dopravu, ale zároveň neobmedzili lodnú dopravu. Práve preto má dodnes obrovské a funkčné „krídla“, ktoré sa dvíhajú, aby umožnili plavidlám cestu po Temži.
Trvalo dlhých osem rokov, kým sa rôzne výbory dohodli na tom, ako bude vlastne most vyzerať. Jeho dnešnú podobu mu vdýchli sir Horace Jones a John Wolfe Barry v roku 1884. O rok neskôr parlament povolil výstavbu pod podmienkou, že plavebná šírka bude aspoň 61 metrov, výška 41 metrov a most bude v slohu pripomínajúcom gotiku.
Výstavbu financovala charitatívna organizácia Bridge House Estates, ktorá sa od roku 1282 starala o údržbu mosta London Bridge a neskôr aj ďalších londýnskych mostov. Základný kameň položili 21. júna 1886 a výstavba trvala osem rokov. Každý deň tu pracovalo najmenej 400 ľudí.
Dva základné piliere mosta vážia dovedna vyše 70-tisíc ton a tvorí ich betón. Okrem toho sa na konštrukciu samotného Tower Bridge použilo 11-tisíc ton ocele, veľkú časť z nej však nevidno, pretože ju pokrývajú kamenné dosky.
Tower Bridge oficiálne otvorili 30. júna 1894. Svojho času bol najvyšším a najsofistikovanejším zdvíhacím mostom sveta. Energiu na zdvíhanie mostných „krídiel“ vyrábali obrovské parné motory a následne sa skladovala v šiestich akumulátoroch, aby bola kedykoľvek ihneď k dispozícii. A napriek zložitosti celého hydraulického systému trvalo sprejazdnenie Temže pre lode len minútu.
Hydraulický systém tu funguje dodnes, ale v roku 1974 vodu nahradil olej.
Fotografie z výstavby uvidíte v našej galérii.