Jednou z najznámejších a najkontroverznejších tuningových úprav auta je zadné krídlo. Kým pôvodne sa zadné krídla montovali na pretekárske a výkonné športové autá, po prelome milénia sa spojlery stali jednou z najbežnejších úprav bežných automobilov, často len kvôli vizuálnej stránke veci.

Čo však krídla naozaj robia? Sú len módnou kozmetickou funkciou nadužívanou ľuďmi, ktorí pozerajú príliš veľa filmov ako Rýchlo a zbesilo? Alebo skutočne ovplyvňuje výkon a aerodynamiku auta?

Estetika verzus funkčnosť

Zadné krídla neprinášajú žiadnu výraznú zmenu v ovládateľnosti na bežných autách. To ale nie je prípad rýchlych áut s dostatočným výkonom. Mnohí výrobcovia super a hyperšportov investovali nemalí peniaze do vývoja sofistikovaných spojlerov, ktoré poskytujú optimálnu rovnováhu výkonu, ovládateľnosti a brzdného účinku.

Nádherné autá, ako je Pagani Huayra, majú napríklad štvordielny aktívny spojler, ktorý pomáha pri brzdení, zatáčaní a stabilite pri vysokej rýchlosti. Na druhej sú strane obrovské tuningové krídla na autách, ktoré často počas bežného používania neprekročia hranicu 150 kilometrov za hodinu.

Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Zdroj: Porsche

Aerodynamika je odbor zaoberajúci sa štúdiom prúdenia vzduch okolo objektu, najmä keď je objekt v pohybe. Pokiaľ ide o automobily, cieľom je znížiť odpor, zabezpečiť stabilitu a vytvárať prítlak pri vysokých rýchlostiach na zlepšenie trakcie. V podstate jedným z najdôležitejších cieľov pri vývoji auta je vytvoriť niečo, čo je aerodynamicky efektívne. To v konečnom dôsledku vedie k vyššej efektivite, úspore paliva, ale aj k oveľa nižším požiadavkám na výkon motora.

Ako fungujú zadné krídla sa dozviete na ďalšej strane.