Po celé desaťročia nebol volant ničím iným ako len dreveným kolesom upevneným vo vnútri vozidla, cez ktoré vodič ovládal pohyb automobilu. Asi si viete predstaviť, aké bolo otáčanie kolesami v rannej fáze volantov ťažké, dnešné auta bez posilňovača riadenia sú oproti tomu prechádzka rúžovou záhradou.

Kolesá totižto odolávali príkazom šoféra a trenie s povrchom spravilo z točenia volantom občas zložitú úlohu, najmä keď auto stálo na mieste. Volant dorazil do automobilov až v roku 1894, keď francúzsky inžinier Alfred Vacheron hľadal výhodu pre svoje pretekárske auto. Predpokladal, že s volantom sa mu bude šoférovať lepšie ako s drevenou tyčou a preteky vyhrá.

Svoj nápad sa nebál vyskúšať a tak si jeden takýto „kruh“ namontoval na svoj Panhard et Levassor. Vecheron síce preteky nevyhral, skončil až na 11. mieste, ale volant sa odvtedy vnímal ako efektívna novinka automobilového sveta.

Prvé volanty
Prvé volanty
Zdroj: Mercedes-Benz

Ako prvý ho začal montovať Daimler vo svojom modeli Phoenix už v roku 1900. V tomto prípade bol stĺpik riadenia naklonený k vodičovi, čo sa ukázalo ako hodnotný pokrok. Rovnako ako moderné automobily z prelomu 20. storočia, aj tieto autá mali na volante namontované ovládacie prvky, no namiesto funkcií infotainmentu ovládali také veci, ako je časovanie zapaľovania a tvorba zmesi.

V 20. rokoch 20. storočia sa na volant dostal "nadbytočný" krúžok, ktorý ovládal klaksón. Dnešné volanty sa aj po takmer 130 rokoch až tak razantne nezmenili, aspoň čo sa týka ich tvaru. Človek nad tým ani príliš nerozmýšľa, drvivá väčšina z nás sadne do auta a jednoducho šoféruje.

Prvé volanty však poskytovali spravodlivé vodítko o tom, aké veľké a ťažké je vozidlo. Podobné meradlo sme mali ako deti, keď sme si márne mysleli, že maximálne číslo na tachometri odráža skutočnú rýchlosť vozidla. Nákladné vozidlá a autobusy v tej dobre pôvodne obsahovali obrovské volanty.

Prvé volanty
Prvé volanty
Zdroj: Mercedes-Benz

Možnosť zmenšenia sa naskytla až po príchode posilňovača riadenia. Prvýkrát bol osadený do limuzíny Mercedes-Benz 300 v roku 1958 a odvtedy zažil neskutočný rozmach, dnes si jazdu bez neho nedokážeme ani predstaviť. Ďalšia rozhodujúca zmena v dizajne volantu nastala v roku 1981 zavedením prvého airbagu vodiča v triede S.

Za vyčnievajúcou obrazovkou bol ukrytý zadržiavací systém, ktorý ponúkal nový bezpečnostný štandard, o akom predtým nikto nechyroval. Viete si asi predstaviť, aké veľké boli airbagy v ich rannom vývojom štádiu, a ich veľkosti musela zodpovedať aj krycia doska. Ako sa však technológia vyvíjala, bolo možné vákuový airbag vyrábať v čoraz menších rozmeroch, a aj vďaka tomu máme dnes v aute o čosi estetickejšie dizajnové riešenie namiesto veľkého kormidla.

Mercedes S400d
Mercedes S400d
Zdroj: ROBO HUBAČ

Málokto si uvedomuje, že okrem sedadla je volant jediným komponentom vo vozidle, s ktorým máme intenzívny fyzický kontakt. Na vašich končekoch prstov by ste mali pocítiť všetky nedokonalosti, ktoré si na prvý pohľad nevšimnete. Ak vám volant nesadne do rúk, tento vnem pošle do mozgu spätnú väzbu a následne zistíte, či sa vám auto páči alebo nie. Dnešné volanty sa používajú na ovládanie mnohých funkcií, či už je to hlasové ovládanie, telefonovanie, nastavenie palubného počítača alebo jednoducho zapnutie tempomatu.