Haldex

Pohľad zo spodnej časti auta. Vidno systém Haldex, ktorý sa nachádza v prednej časti diferenciálu.
Pohľad zo spodnej časti auta. Vidno systém Haldex, ktorý sa nachádza v prednej časti diferenciálu.
Zdroj: Nina Pánska

Typ pohonu 4x4 pod názvom Haldex, vyvinula švédska firma Haldex AB. Používa ho väčšina európskych automobilov a je lacnejší ako Quattro systém. Pod Haldexom rozumieme medzinápravovú spojku, ktorá zapína pohon zadnej nápravy, až keď elektronika zaznamená rozdiel medzi otáčkami predného a zadného kolesa. Prvá generácia mala dlhší nábeh pri rozpoznaní zmeny otáčok. Za normálnych jazdných podmienok bolo vozidlo poháňané iba predným pohonom a všetky kolesá sa otáčali rovnako.

Systém bol riadený za pomoci elektroniky a hydrauliky. Až potom, čo riadiaca jednotka zistila rozdiel približne 1/4 otáčky medzi predným a zadným kolesom, dochádzalo k zopnutiu spojky-Haldex, ktorá preniesla krútiaci moment aj na zadnú nápravu. Zariadenie sa časom vyvíjalo a novšie Haldexy sú efektívnejšie. Piata generácia reaguje už behom niekoľkých milisekúnd. Pracuje s údajmi z motora, snímaču otáčok, polohy škrtiacej klapky, polohy plynového pedálu, riadiacej jednotky ABS a ESP a iných.

Quattro

Pohon Quattro s diferenciálom prednej nápravy a rozdeľovačom krútiaceho momentu RS medzi prednú a zadnú nápravú.
Pohon Quattro s diferenciálom prednej nápravy a rozdeľovačom krútiaceho momentu RS medzi prednú a zadnú nápravú.
Zdroj: Audi

Nepretržitý pohon všetkých kolies Quattro bol predstavený na autosalóne v Ženeve v roku 1980 značkou Audi. Výrobca ho nastavil na rozdelenie 50:50, medzi prednou a zadnou nápravou. Krútiaci moment je prenášaný pomocou mechanického samosvorného diferenciálu Torsen. Vozidlá Audi s motorom pozdĺž majú Torsen umiestnený za prevodovkou. Pomáha predísť preklzovaniu kolies, ktoré nastáva pri prenose sily motora na nápravu, ktorá má väčšiu priľnavosť.

Výhoda Torsenu sa ukazuje aj pri brzdení motorom. V tejto situácii vyrovnáva silu rovnomerne na všetky štyri kolesá, ako pri akcelerácii. Okrem toho vozidlo môže stabilnejšie prechádzať zákruty a aj spomaľovať, s menším rizikom šmyku. Quattro prešlo tiež viacerými stupňami vývoja a v novších generáciách sa napríklad zmenil pomer hnacej sily na 40:60 v bežnej premávke, tiež prenos medzi pravým a ľavým kolesom zaisťuje niekoľko kombinácií s otvoreným, samosvorným alebo elektronickým diferenciálom.