TEST Volvo XC60 R-Design: Bezpečnosť v športovom prevedení
26. 8. 2010, 14:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 18:20)

Zdroj: Dušan Křístek
Tvrdí sa, že SUV a športovosť často nejdú dohromady. Redizajnované Volvo pôsobí sprvu opatrne, no dokáže výborne kamuflovať.

Zdroj: Dušan Křístek

Zdroj: Dušan Křístek
Zdroj: Dušan Křístek
Galéria k článku
Volvo sa podujalo na dobrú cestu, Švédi sa rozhodli obliecť svoje menšie SUV do športovejšieho kabátu. Prečo nie, veď to tak robia aj iné automobilky. A tak, síce s pôvodným motorom, ale agresívnejším výzorom sa Volvo rúti v ústrety svojim zákazníkom. Je ale naozaj také športové, ako naznačujú jeho veľké disky kolies či masívne výfuky?
Volvo je rodinné auto. Nech vyzerá akokoľvek. Aby to však malo poriadne „gule“, dostal už pôvodne športovo vyzerajúci model XC 60 darček v podobe voliteľnej výbavy R-Design. Tá ho mení na oči lákajúce auto. Zvonka ho spoznáte podľa upraveného predného a zadného nárazníku vo farbe karosérie, chromovaných krytov spätných zrkadiel a tiež ponúka na výber z väčších chromovaných diskov kolies v rozmeroch od 16 do 20 palcov. V interiéri na vás čakajú športovo tvarované sedadlá či hliníkové pedále. Pri redizajne však Volvo v žiadnom prípade neubralo pôvodnému vozidlu na pohodlí, práve naopak, pridáva k nemu spevnené tlmiče a vývojári tiež upravili riadenie tak, že vozidlo reaguje rýchlejšie na zmeny jazdy. To, že nami testované auto malo volant ako koleso od traktora je už druhá vec, oveľa lepšie by mu svedčal menší a spratnejší volant. Ďalšou výhodou je, že Volvo zanechalo pri R-Designe autu pôvodný podvozok, čím si zanecháva svoju dobrú priechodnosť terénom.
VIDEO: XC 60 R-Design pláva ulicami so vztýčenou hlavou
Čo by asi chceli Švédi počuť najradšej je, že po vizuálnej stránke sa nová verzia XC 60 môže spokojne vysmievať aj podobným vozidlám nemeckých prémiových značiek. Je pohodlné a má dobré jazdné vlastnosti. Avšak nikdy z neho nebude športiak a ani terénne auto. Napriek dynamickému a agresívnejšiemu výzoru je redizajnované Volvo výborným spoločníkom na dlhšie cesty, a hoci sa nebojí terénu, toto auto by ste do lesa ani nebrali.
Každopádne, ako sme už spomenuli, Volvo si drží svoj tradične najvyšší štandard, čo sa týka spracovania tak exteriéru, ako i interiéru. Vo vnútri nájdete všetko, čo potrebujete; stredový panel naklonený na vodiča v príjemnom (na pohľad i na dotyk) kovovom prevedení, množstvo informačných prvkov a v neposlednom rade bezpečnosť, s ktorou sa môže konkurencia len ťažko porovnávať. V našej výbave to bol Guard Alarm so senzorom pohybu, systém ACC (varovanie pred kolíziou s automatickým pribrzdením), BLIS (upozorňuje na vozidlo v mŕtvom uhle spätných zrkadiel) či systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu. Bonusíkom je kvalitné audio, GPS či adaptívny tempomat. Ach, vo vnútri nemožno autu vytknúť ani mäkké f. Pohodlne sa tam vystriete a dokonca si ani vzadu neotlačíte kolená.
Zdroj: Dušan Křístek
Volvo XC 60
Športová úprava R-Design sa nedotýka motora. My sme skúšali verziu Volvo XC60 D5 AWD R-Design, ktorá ponúkala 2,4-litrový naftový motor s výkonom 185 koní (a krútiac momentom 400 Nm). Výborný motor od Volva, ktorý je výkonný a predsa relatívne úsporný. Nám sa podarilo jazdiť v meste i po diaľnici so spotrebou 8,5 litra, čo je o liter viac, ako uvádza výrobca. Ešte by bodlo, keby automatická prevodovka reagovala o niečo rýchlejšie pri sekvenčnom radení a keby auto lepšie akcelerovalo pri nižších otáčkach.
Suma sumarum, Volvo XC 6O R-Designe je auto, ktoré sa páči, a pritom na vás ľudia neukazujú prstom: „Aha, ten sa vozí na takom a takom aute.“ Má pevnejší podvozok, zlepšenú stabilizáciu a pohodlný interiér. Pretekár z neho nikdy nebude, no na diaľnici je Pán auto. Ešte mierne vylepšenia ponúkaných motorizácií a stane sa z neho kat ostatných konkurentov v tejto triede. Cena vozidla vo výbave R-Design je od 43 640 €.
VOLVO XC60 D5 AWD R-Design, 4x4
Objem motora: 2 400 cm3
Objem nádrže: 70 litrov
Výkon: 151 kW (205 k)/4000 ot./min.
Najv. Krútiaci moment: 420 Nm
Priemerná spotreba: 7,5l/100km
Zrýchlenie 0-100 km/h: 8,9s
Emisie: 199 g/km