Počas totalitného režimu to superšportové vozidlá nemali ružové. V plánovanej ekonomike mali totiž miesto iba radové autá pre robotnícku triedu a, samozrejme, nákladné a úžitkové vozidlá. Na výkonné a rýchle autá sme tak mohli zabudnúť. No napriek tomu sa ich pár objavilo, a to dokonca pod značkou Tatra.

Príbeh z garáže

Príbeh najrýchlejšieho českého automobilu sa datuje až do roku 1978, kedy počas povinnej dvojročnej vojenskej služby navrhol prototyp športového auta s technikou Tatry Ivan Labaška. Vývoj pokračoval po službe, kde Labaška v malej garáži pokračoval v navrhovaní dielov a skladal trubkový rám.

Tatra Grafit
Tatra Grafit
Zdroj: Tatra

Nenechajte si ujsť galériu k článku

V prvej iterácii modelu Grafit sa o pohon staralo pohonné ústrojenstvo zo staršej Tatry 613. Mimochodom, tú bolo v tom čase takmer nemožné kúpiť: luxusný sedan určený pre papalášov sa totiž bežným ľuďom nikdy nemal dostať do rúk. No napriek tomu sa podarilo, a tak prvý Grafit poháňal vzduchom chladený 3,5-litrový vidlicový osemvalec s výkonom 167 koní, spojený so 4-stupňovou manuálnou prevodovkou.

Samozrejme, upravený bol podvozok, ktorý vlastnoručne vyrobil Labaška. Samotná karoséria bola z laminátu, na ktorého formovanie bol použitý, veľmi netradične, betón. V prvej verzii mala Tatra Grafit vyklápacie svetlá a s prižmúrenými očami pripomínala Lamborghini Countach. Autor však tvrdí, že Countach nebol inšpiráciou a celé auto bolo navrhnuté "od oka".

Najrýchlejšie české auto

Popri vývoji a stavbe sa Labaška snažil vozidlo homologizovať na cesty pod značkou Tatra. Po dlhých útrapách sa to nakoniec podarilo, no dizajn musel byť upravený tak, aby pripomínal vtedajší modelový rad automobilky. A hoci bol Grafit fyzicky dokončený už v roku 1986, legálne sa ho na cesty podarilo dostať až po revolúcii v roku 1991.

Tatra Grafit
Tatra Grafit
Zdroj: Tatra

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Autor však s vozidlom po celý čas jazdil a dokonca niekoľkokrát havaroval. To však poháňalo evolúciu modelu ďalej, až postupne dostal karbónovú karosíriu, čím sa dostal na hmotnosť 1,5 tony. V rozšírených zadných blatníkoch sú kolesá s rozmerom 335/35 R17, vpredu zasa 275/45 R17. Najväčšia zmena sa ale v 90-tych rokoch udiala vzadu.

Pôvodný 3,5-litrový motor z Tatry 613 nahradil špeciálny závodný osemvalec pôvodne z Tatry 700 GT. Ten bol prevŕtaný na 4,5 litra a dosahuje maximálny výkon na úrovni 294 kW (400 koní) pri 7 500 otáčkach za minútu a krútiaci moment 450 Nm pri 6 000 otáčkach za minútu. O titul najrýchlejšieho českého auta sa ale postarala nová 5-stupňová manuálna prevodovka.

Tatra Grafit
Tatra Grafit
Zdroj: Tatra

Nenechajte si ujsť galériu k článku

Tá na najvyššom rýchlostnom stupni umožňuje teoretickú rýchlosť 341 km/h, no autor Tatry Grafit uvádza maximálku 325 km/h. Vďaka tejto hodnote tak ide o oficiálne najrýchlejšie české auto, aké sa kedy dostalo na cesty, čím predbieha aj MTX Tatru V8, ktorá sa dokázala rozbehnúť "len" na 265 km/h.