V lagúne atolu Bikini v Tichom oceáne zhromaždili 95 plavidiel, v strede flotily bola ich hustota tri až päťkrát väčšia, než akú dovoľovali vojenské doktríny tých čias. Cieľom testu však nebolo napodobniť realitu, ale zhodnotiť následné škody a zistiť, na akú vzdialenosť je ešte jadrový výbuch pre lode ničivý.
Flotila pozostával zo štyroch vyradených bojových lodí, dvoch lietadlových lodí, dvoch krížnikov, jedenástich torpédoborcov, ôsmich ponoriek a ďalších sprievodných a obojživelných lodí. Všetky mali na palube palivo i muníciu a prístroje na meranie tlaku vzduchu, pohybu lodí a radiácie. „Posádky“ tvorilo 200 ošípaných a päťtisíc krýs a súčasťou výbavy boli aj rôzne semená a zrná, na ktorých chceli vedci skúmať účinky radiácie.
V rámci skúšky priviezli 25. júla 1946 do centra flotily jadrovú bombu menom Baker. Tá explodovala v hĺbke 27 metrov pod vodou a v približne rovnakej vzdialenosti od dna lagúny silou 23 kiloton TNT. Išlo v poradí o piaty jadrový výbuch v djeinách. Z lode, ktorá sa nachádzala nad epicentrom explózie, nenašli ani kúsok, predpokladá sa, že sa jednoducho vyparila.
Bezprostredne po výbuchu sa pod vodou začala šíriť guľa expandujúceho plynu, ktorá vyvolala nadzvukový hydraulický šok. Ten skrivil trupy najbližších lodí. Keď priemer gule dosiahol hĺbku vody (55 metrov), tá narazila súčasne do dna i hladiny. V dne vyhĺbila deväť metrov hlboký a 600 metrov široký kráter. Smerom nahor vychrlila obrovský gejzír vody. Len pripomenieme, že v tom čase od detonácie uplynuli štyri milisekundy.
Akonáhle sa plynová guľa dostala na vzduch, vyvolala nadzvukovú atmosférickú tlakovú vlnu, ktorá však bola skôr vizuálne pôsobivá než deštruktívna. Krátke obdobie poklesu tlaku vzduchu za tlakovou vlnou vyvolalo okamžitú hmlu, ktorá zahalila miesto explózie takzvaným Wilsonovým mrakom.
Všetky ošípané a väčšina krýs uhynuli. Zaujímavé však bolo, že väčšina lodí prežila, ku dnu klesla len bojová loď Arkansas a lietadlová loď Saratoga. Zvyšné plavidlá však boli také kontaminované rádioaktivitou, že sa nedali použiť v nasledujúcich skúškach.