Ojazdené autá, ktorých hodnota stúpla o tisíce eur
14. 1. 2022, 10:00 (aktualizované: 30. 5. 2024, 18:21)
Kolegovia z redakcie AutoBild zisťovali, cena ktorých ojazdených vozidiel časom rastie najviac.
10. miesto: Volkswagen Beetle Cabrio
- Hodnota v roku 2017: 24 000 eur
- Hodnota v roku 2020: 30 600 eur
- Percentuálny rast ceny: 27,5 %
Zdroj: Volkswagen
Volkswagen Beetle Cabriolet.
Vo vzniku Volkswagenu Beetle Cabrio mal prsty slávny Wilhelm Karmann, ktorý svoje meno prepožičal aj viacerým iným originálnym karosárskym verziám modelov Volkswagen. Samotný Karmann si v roku 1948 kúpil bežný VW Beetle a prerobil ho na kabriolet, ktorý o rok neskôr začal vyrábať.
V historických zdrojoch sa uvádza, že vozidlo dostalo viaceré spevnenia, aby si aj bez strechy zachovalo svoje jazdné vlastnosti. Cabrio bolo bežne vybavené lepšie, než štandardné Chrobáky, malo napríklad dva popolníky na zadných sedadlách, dva držiaky na mapu či napríklad kozmetické zrkadielko v clone pasažiera.
Wilhelm Karmann mal dobrý odhad, keď prvého Chrobáka prerobil na kabriolet. Celkovo ich totiž za niečo viac než tri dekády vzniklo 331 847. Posledný opustil výrobnú linku pred 32 rokmi.
9. miesto: Trabant P601
- Hodnota v roku 2017: 3 200 eur
- Hodnota v roku 2020: 4 200 eur
- Percentuálny rast ceny: 31,3 %
Zdroj: Auto Bild
Trabant 601 S de Luxe.
“Trabi”, ako sa familiárne nazýval známy Trabant 601 (s továrenským označením P601), bol unikátnym projektom cenovo dostupného automobilu, ktorý mal rozhýbať socialistické Nemecko. Svojim spôsobom sa dá považovať za východonemeckú odpoveď na úspech modelu Beetle (v nemčine “Käfer”). Čo sa týka kvantity na svojho západného soka Trabant útočiť nemôže, no celkovo vzniklo približne 3,7 milióna kusov bakelitového vozidla, čo taktiež nie je málo.
Legendárny je dvojtaktný motor Trabanta, ktorý vydával charakteristický modrý dym vznikajúci pri spaľovaní oleja, ale napríklad aj karoséria vyrobená z Duroplastu. Ten bol vyrobený z odpadu vznikajúceho pri výrobe vlny. Duroplast bol jedným z dôvodov, pre ktoré Trabant nebol ešte rozšírenejší. V lisovacej forme totiž museli jednotlivé karosárske diely schnúť príliš zdlho, čo zdržovalo výrobu a znemožňovalo jej flexibilné rozširovanie.
8. miesto: Peugeot 404
- Hodnota v roku 2017: 7 200 eur
- Hodnota v roku 2020: 9 500 eur
- Percentuálny rast ceny: 31,9 %
Zdroj: Peugeot
Peugeot 404 Berline sa vyrábal od roku 1960. Plavná jazda a mäkučké odpruženie je to, čím vtedy vynikali francúzske autá.
Rodinné auto Peugeot 404 sa pre Európu vyrábalo od roku 1960 do roku 1975, v Argentíne zotrvalo v produkcii ešte o päť rokov dlhšie. Bolo známe svojou kvalitou a trvácnosťou, ale aj modularitou. Na jeho základe vznikol napríklad štýlový kabriolet či kupé, ale aj praktický pick-up a kombi.
Vozidlo využívalo benzínové motory, ale aj naftový agregát so zdvihovým objemom 1,9 l. Prevodovka mohla byť manuálna, ale aj automatická, konkrétne trojstupňová od firmy ZF.
7. miesto: Volkswagen Typ 181
- Hodnota v roku 2017: 9 100 eur
- Hodnota v roku 2020: 12 500 eur
- Percentuálny rast ceny: 37,4 %
Zdroj: Auto Bild
Popri Mercedese triedy G sa v minulosti v soľných baniach v Nemecku využíval práve aj VW 181.
Málokoho asi prekvapí, že toto auto pôvodne vznikalo pre potreby západonemeckej armády. Práve strohý vzhľad môže byť dnes jeho veľkým lákadlom. V minulosti oslovil klientov najmä dobrými úžitkovými vlastnosťami a prejazdnosťou v teréne. Pomáhala mu napríklad aj portálová náprava. Išlo o štvordverový kabriolet s plátenou strechou, ktorý sa spoliehal na pohon zadných kolies. Typ 181 vynikal predovšetkým vynikajúcim pomerom ceny a výkonu.
Všetky štyri dvere sa dali demontovať, čelné sklo zasa sklopiť. Sparťanská kabína má niekoľko odtokových potrubí, ktoré z nej majú odvádzať vodu. Všetko je tu vysoko funkčné. Za príplatok ste mohli Typ 181 mať aj s laminátovou strechou či napríklad doplnkovým vykurovaním.
6. miesto: Volkswagen Golf 2. generácie
- Hodnota v roku 2017: 4 400 eur
- Hodnota v roku 2020: 6 500 eur
- Percentuálny rast ceny: 47,7 %
Zdroj: Auto Bild
Volkswagen Golf 2. generácie.
V priebehu desiatich rokov vzniklo 6,3 milióna kusov druhej generácie modelu Golf. Ak patríte medzi majiteľov niektorého z nich a je v dobrom stave, strážte ho ako oko v hlave. Golf druhej generácie bol v porovnaní s predchodcom väčší v každom ohľade a ponúkal široké portfólio pohonných jednotiek so zdvihovým objemom od 1,0 l do 2,0 l. Dostupný bol aj 1,6 litrový naftiak.
Známe sú napríklad deriváty GTI či Syncro, ktorý disponoval pohonom všetkých kolies. Celkovo vzniklo iba 26 000 kúskov s odlišným pohonom, takže dnes ide o veľkú raritu. Ešte vzácnejší je tzv. “Rallye Golf”, ktorý slúžil ako homologizačný špeciál pre rely. Mal výkon 118 kW (160 k), vzniklo ich iba 5 000 a stál toľko, že ste si miesto neho mohli kúpiť rovno dve GTI.
5. miesto: BMW CS (E9)
Zdroj: BMW
BMW Z4 GTLM vo farbách historického predka 3.0 CSL
- Hodnota v roku 2017: 46 000 eur
- Hodnota v roku 2020: 70 600 eur
- Percentuálny rast ceny: 53,5 %
Luxusné BMW je ďalšie v tomto rebríčku, ktoré nesie podpis dielne Karmann. Zakladalo sa na modeli BMW 2000 C resp. 2000 CS, no jeho kapota bola predĺžená, aby sa pod ňu pohodlne zmestil šesťvalec. Kupé bolo úspešné aj ako pretekárske vozidlo a dodnes je požadované za jedno z najkrajších áut v histórii.
4. miesto: BMW 02
Zdroj: Auto Bild
BMW 02 "Hatchback"
- Hodnota v roku 2017: 16 900 eur
- Hodnota v roku 2020: 26 000 eur
- Percentuálny rast ceny: 53,8 %
BMW 02 sa dá považovať za duchovného predchodcu dnešného radu 3, malo totiž plniť úlohu kompaktného prémiového automobilu. Okrem kupé bol dostupný aj kabriolet či hatchback. Z dnešného pohľadu je zaujímavé, že pri príležitosti Olympijských hier v roku 1972 BMW pripravilo koncept BMW 1602 Elektro, ktorý staval na type “02”, len ponúkal elektrický pohon. Akumulátor s hmotnosťou 350 kilogramov tvorilo 12 oloveno-kyselinových batérií, ktoré vozidlu zaručovali elektrický dojazd 30 kilometrov.
3. miesto: Volkswagen Beetle
Zdroj: Pixabay
Volkswagen Beetle.
- Hodnota v roku 2017: 8 800 eur
- Hodnota v roku 2020: 14 000 eur
- Percentuálny rast ceny: 59,1 %
Ikonický model nemeckej automobilky je stále pomerne cenovo dostupný, no zdá sa, že bude len a len drahší. Pôvodný Chrobák sa vyrábal od roku 1938 do roku 2003, za celé toto obdobie bolo vyrobených 21 529 464 kusov. Legendárny Beetle sa vyrábal po celom svete a je to práve on, ktorý stál za zrodom mesta Wolfsburg, ktoré je dodnes sídlom koncernu Volkswagen.
2. miesto: Pontiac Firebird
Zdroj: Auto BILD
Pontiac Firebird Trans Am z filmu Smokey and the Bandit (Poliš a bandita)
- Hodnota v roku 2017: 11 000 eur
- Hodnota v roku 2020: 18 000 eur
- Percentuálny rast ceny: 63,6 %
Pontiac Firebird taktiež patrí medzi ikony 20. storočia. Jeho prvá generácia sa začala vyrábať v roku 1967, štvrtá to dotiahla až do roku 2002. Medzi vyhľadávané kúsky dnes patrí najmä faceliftovaný model z roku 1977 a neskôr s charakteristickou prednou časťou. Firebird nikdy nemal menší agregát, než šesťvalec, no spoliehal sa najmä na osemvalce. Tie boli bežne vyladené aj na viac než 250 kW (335 k). Vrcholným výkonom sa mohli pochváliť predovšetkým verzie Trans Am.
1. miesto: Ford Capri 1. generácie
Zdroj: Auto Bild
Ford Capri 1. generácie.
- Hodnota v roku 2017: 9 000 eur
- Hodnota v roku 2020: 17 500 eur
- Percentuálny rast ceny: 94,4 %
Možno trochu prekvapivým víťazom tohto rebríčka je Ford Capri 1. generácie. Možno by ste to nehádali, no ide o produkt európskeho automobilového priemyslu. Prvá generácia schádzala z výrobných liniek v rokoch od 1969 do 1974. Ford si od Capri sľuboval, že sa stane európskym bratom Mustangu, ktorému sa mal vyrovnať aj komerčným úspechom. To sa tak úplne nepodarilo, no ako môžete vidieť, záujem oň pretrváva a po piatich dekádach dokonca začína stúpať.