Okrem iného za to môže aj vojna na Ukrajine, napätie medzi dodávateľmi a rast cien v cenách energií, čiže aj inflácia. Tento problém sa však prejavil už predtým, pretože mnohé značky sa museli zamerať na vývoj a výrobu elitnejších produktov. Išlo o otázku prežitia? Aspoň tak to obhajujú niektorí riaditelia.

Reč o pánovi s menom Luca de Meo, generálnom riaditeľovi Renaultu. Značky s týmto mužom na čele je aktuálne ponorená do procesu zmien, a to nielen kvôli nástupu éry elektromobilov, aj aj kvôli jasnej zmene automobilového podnebia - objem už nie je takým dôležitým parametrom a komerčná marža sa stavia nad vyrobený automobil. V skratke to znamená, že aj keď predajú menej, predávajú za drahšie. Nejde tu ani tak o spokojnosť zákazníkov, ako akcionárov, ktorí chcú (logicky) z automobilky profitovať čo najviac.

Akurát veľký, akurát malý - presne dokonalý pre dnešnú ženu, nákupy, rodinu, preháňanie sa mestom. Ale ktorá rodina si takéto niečo môže v skutočnosti dovoliť?
Akurát veľký, akurát malý - presne dokonalý pre dnešnú ženu, nákupy, rodinu, preháňanie sa mestom. Ale ktorá rodina si takéto niečo môže v skutočnosti dovoliť?
Zdroj: Renault

V rozhovore pre Autocar Business De Meo tvrdí, že éra lacných áut sa skončila a že je to potrebné. Tieto vyjadrenia nás popravde veľmi neprekvapujú, dnes sa len málo značiek sťažuje na klesajúci predaj, a keď už, tak im pokles predaných kusov kompenzuje zvýšená predajná cena za kus. Niet divu, značky vsádzajú na bohatšiu klientelu a často sa sústreďujú na prémiový segment, a táto stratégia im zjavne vychádza.

Ale ako je to z dlhodobého hľadiska? To, čo sa pre nich môže dnes zdať ako výhodný biznis, môže zajtra, o mesiac, o rok, znamenať ich rýchly koniec. Zdražovanie nových áut necháva obrovské množstvo potenciálnych zákazníkov vlastne bez možnosti kúpy nového auta, takže siahnu po jazdených vozidlách, ktorých cena tiež alarmujúco stúpa. A medzitým pôvodná klientela značiek sleduje, ako riaditelia spoločností dostávajú milionárske bonusy a zvyšujú zisky pre svojich akcionárov, ale na ich úkor.

Ilustračná foto.
Ilustračná foto.
Zdroj: Hudec Peter

Nebudeme si však klamať, určite sa nájdu ľudia, ktorí nakoniec akceptujú vyššie ceny áut, no mnohí ďalší sa rozhodnú pre lacnejšie čínske modely, ktoré vďaka konkurenčným cenám začínajú využívať medzeru na európskom trhu. Podobne to mala napríklad Dacia. Keď si to všetko spočítame dokopy, v konečnom dôsledku môže veľmi vysoká šarža za nové auto alebo elektromobilu ohroziť samotný prechod na mobilitu budúcnosti.

Nikto z nás nevie, ako sa to prejaví v dlhodobom horizonte. Je ale dosť možné, že mnohí z nás zo strednej triedy budú "nútení" uchýliť sa do nekonečného náručia autobazárov, ale niektorí budú pravdepodobne bez možnosti vlastniť auto. V aktuálnom inflačnom scenári, s čipovou a dodávkovou krízou a závažnými geopolitickými nepokojmi, by sa kúpa auta mohla stať najmenej potrebnou položkou na nákupnom zozname mnohých rodín. A to sa mnohí výrobcovia oháňajú práve heslom "to najlepšie pre rodinu". Až potom možno niektorí vrcholoví zamestnanci automobiliek prijmú fakt, že éra lacných áut sa nemala skončiť.