Keď sa pozeráte na zábery vozidiel na internete, určite si všimnete, že väčšina z nich má vytočené predné kolesá, aby auto na objektíve vyzeralo lepšie. Auto v takejto pozícii pôsobí jednoducho pútavejšie. Mnohí vodiči ju ale využívajú pri parkovaní v bežnom živote, nájsť auto s vytočenými kolesami na sídlisku nie je nikdy problém.

V prvej chvíli sa takéto parkovanie môže zdať nevinné, náprava predsa slúži na to, aby sa prispôsobovala pohybom kolies. Teoreticky by to teda škodiť nemalo. V praxi ale platí trochu iné pravidlo, a to to, že ho považujeme za zlozvyk, ktorý zo sebou prináša viacero negatív. Ako pri parkovaní teda nechať kolesá? Štandardne existuje na túto otázku iba jedna správna odpoveď a tou je ich vyrovnanie pri zaparkovaní.

Volkswagen ID.4 GTX - elektromobil
Volkswagen ID.4 GTX - elektromobil
Zdroj: ROBO HUBAČ

Základným argumentom proti spomínanému pózovaniu je ohľaduplnosť voči ostatným. Pneumatiky vytŕčajúce mimo obrysov karosérie totiž tvoria prekážku navyše, ktorá môže iným šoférom zavadzať pri manévrovaní. Nejde však len o to. Okrem toho môže dostupné miesto obmedziť tak, že zabráni jednoduchému prechádzaniu pomedzi automobily s detským kočíkom alebo nákupným košíkom. Koleso je však prekážkou aj pre ostatných peších. Stačí chvíľa nepozornosti a nohavice zašpinené od trčiacej pneumatiky sú na svete.

Ponechanie vozidla s vytočenými kolesami prináša aj ďalší prozaický problém. V dnešnom uponáhľanom svete totiž nie je nič výnimočné, ak má vodič počas usadania do auta hlavu zahrabanú v pracovných povinnostiach či starostlivosti o potomstvo. Najmä pri opticky vyrovnanom volante môže preto zabudnúť na skutočný uhol riadenia. Rozbiehanie sa v tesných priestoroch tak dokáže vyústiť v náhly pohyb nepredpokladaným smerom a celkom zbytočnú škodovú udalosť.

Trpia najmä manžety

Téma má však aj technickú rovinu. Predná náprava je síce prispôsobená na otáčanie kolies, ale nie na dlhodobé ponechanie v tejto pozícii. Pre niektoré komponenty to znamená nadmerné namáhanie sa. Kritickou súčasťou sú manžety: pri zaparkovaní vo "frajerskej" polohe je časť krycej gumy nadmerne roztiahnutá, kým druhá zostáva príliš stlačená.

Na manžetách sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny.
Na manžetách sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny.
Zdroj: Auto Bild

Pravidelné parkovanie s trčiacimi pneumatikami môže spôsobiť predčasnú únavu materiálu. Na ochranných prvkoch sa môžu objaviť praskliny a nakoniec trhliny, čo predstavuje riziko pre ďalšie komponenty nápravy. Nečistotám sú vydané na milosť najmä homokinetické kĺby. Tieto dôležité súčiastky sa môžu vinou poškodeného obalu nadmerne opotrebovávať a výsledkom sú vôle vyúsťujúce v pukanie sprevádzajúce otáčanie volantu či trasenie počas akcelerácie. V prípade zistenia poškodenia na niektorej manžete je preto dobré ju rýchlo vymeniť.

Na kopci je to iné

Napriek spomínaným negatívam sú situácie, v ktorých je ponechanie vozidla s vytočenými kolesami žiaduce. Niekde ho dokonca prikazuje zákon. Je to prípad mnohých hornatých lokalít, snáď najžiarivejším príkladom je severoamerické San Francisco. Na jeho strmých uliciach nájdete autá s vyrovnanými papučkami len zriedkavo. Vodiči to berú ako samozrejmosť, ide totiž o bezpečnosť.

Ak parkujete v kopci, pokojne otočte kolesá smerom k obrubníku.
Ak parkujete v kopci, pokojne otočte kolesá smerom k obrubníku.
Zdroj: Pexels

Pri parkovaní v kopci nosom nahor je podľa pravidiel potrebné pneumatiky natočiť smerom od obrubníka. Oň sa má vozidlo jednoducho oprieť, ak by mu náhodou zlyhala ručná brzda a začalo cúvať. Nedôjde tak k ďalším škodám. V prípade parkovania dolu kopcom treba kolesá nasmerovať opačne, teda priamo k betónovému okraju chodníka. Dôvod je rovnaký. Ak teda občas parkujete v strmom kopci, pokojne volantom otáčajte príslušným spôsobom. Štandardne je však najlepšie schovať kolesá do blatníkov. Nejde len o ohľaduplnosť k iným šoférom a chodcom, ale tiež ku gumeným manžetám chrániacim komponenty prednej nápravy.