Najaerodynamickejšie autá všetkých čias: Nedajte sa zmiasť vzhľadom
25. 10. 2021, 21:00 (aktualizované: 30. 5. 2024, 18:20)

Zdroj: Shutterstock
Kolegovia z redakcie AutoBild zistili, ktorých desať áut bolo v dejinách najviac aerodynamických.
Ak máte úsporný motor a chcete dosiahnuť čo najnižšie čísla spotreby, auto stále ovplyvňuje vonkajší aspekt, o ktorý sa budete musieť postarať. Bez ohľadu na to, aký zámer vozidlo má, musí mať aerodynamiku. Pomáha vo všetkých oblastiach, zlepšuje výkon a vaša peňaženka sa teší vždy, keď odbáčate na čerpaciu stanicu. Toto je 10 automobilov, ktoré majú aj napriek svojmu dátumu výroby skutočne pôsobivý koeficient aerodynamického odporu vzduchu.
Saab 92 / 1947
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,30
Zdroj: Auto Bild
Saab 92.
Klasické automobily švédskej značky Saab nie sú len obyčajnými dopravnými prostriedkami, ale zväčša tiež svojbytnými vyjadreniami svojich majiteľov. Ich typickým znakom je najmä strohý a funkčný, no pritom príjemný a nadčasový dizajn. Aj vďaka nemu sú obľúbené a populárne dodnes. Automobilová divízia leteckej fabriky Saab sa medzi masových výrobcov zaradila vozidlami, ktoré sa preslávili inovatívnou konštrukciou a tiež športovým charakterom. V prvom type Saab 92 používali dvojtaktné motory, prevzaté od nemeckej firmy DKW, no už vtedy s nimi vďaka lepšej aerodynamike dosahovali o 20 km/h vyššiu maximálnu rýchlosť.
Alfa Romeo Giulia / 1962
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,34
Zdroj: Auto Bild
Alfa Romeo Giulia.
Je ťažké uveriť, že jej pomerne hranatá postava sa v skutočnosti narodila v aerodynamickom tuneli. Stále dobrý koeficient odporu 0,34 však dokazuje, že Giulia bola svojim športovým duchom pritlačená až na plech. A ten motor! Štvorvalec pod kapotou bľabotá, stoná, kašle, grgá, spieva, reve, žije a vymetá svoj horúci dych z koncovky výfuku tak šťastne, že by ste mohli zložiť áriu plynovým pedálom. To, čo robilo Giuliu vtedy tak atraktívnou, platí aj dodnes - ľahké auto, silný motor. To je recept na úspech pre všetkých bežných športovcov.
Citroën GS / 1970
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,31
Zdroj: Auto Bild
Citroen GS.
Toto auto vyvolávalo množstvo otázok. Sadnete si za volant, otočíte kľúčom zapaľovania pod stĺpikom riadenia, chvíľu počkáte, kým auto zdvihne hydropneumatika. Potom to začne otázkami: Kde je ručná brzda? A rádio? Masívnym volantom dostanete GS z tesného parkovacieho miesta, vytiekol vari posilňovač riadenia? Nie, žiaden nemá, ale manévrovanie stále nie je náročné. Najmä preto, že kolesá sa otáčajú veľmi ľahko. Prečo posádka takmer necítila prechod cez retardér? Okrem iného aj preto, že zavesenie zadných kolies je uložené na nosiči rámu, ako to vtedy inak bolo možné iba u Rolls-Royce.
Audi 100 / 1982
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,30
Zdroj: Auto Bild
Audi 100.
Tento sedan jednoznačne vyhral preteky o priazeň kupujúcich. Hviezda na vrchole modelového radu dostala meno Audi 100 CD 5E. Značka tu bola úplne na vrchole - opierky hlavy aj vzadu, štyri elektrické okná, popolníky, zapaľovače a svetlá na čítanie v troch zo štyroch výplní dverí, posilňovač riadenia, farebné sklá, hmlové svetlá, ostrekovače svetlometov... Nová generácia modelov prišla s väčšími vonkajšími aj vnútornými rozmermi ako ich predchodca, a preto otvorene súperila o priazeň rodiny.
Opel Calibra / 1989
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,26
Zdroj: Auto Bild
Opel Calibra.
Úzke svetlomety, dlhá kapota, donekonečna stiahnutý stĺpik C - až sa nám chce veriť, že pod plechom je ukrytá Vectra A. Inštinktívne sedíte ležérne v tvarovaných plyšových kreslách a hneď sa cítite neskutočne cool. Logický dôvod, prečo bolo kupé u mládeže 90. rokov také obľúbené.
General Motors EV1 / 1996
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,19
Zdroj: Auto Bild
General Motors EV1.
Deväťdesiate roky boli plné politikov s veľkými rečami ohľadne šetrenia životného prostredia. Prvým reálnym počinom, ktorý môžeme považovať za revolúciu vo svete hybridov, bola Toyota Prius uvedená v roku 1997. V nasledujúcich dvoch rokoch prišli aj iní výrobcovia so svojimi vlastnými verziami ako Honda s EV Plus, General Motors s EV1 a S-10 a Toyota RAV4 EV, všetko však iba 100-kusové série predávané jedine v Kalifornii. Prvý elektromobil modernej éry General Motors EV1 po sebe zanechal masívnu vlnu konšpiračných teórií, na ktorých konci stála jediná otázka: Kto (vtedy) zabil elektromobil?
Honda Insight / 1999
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,25
Zdroj: Auto Bild
Honda Insight.
Prvá generácia modelu Honda Insight bola uvedená na trh v roku 1999. Honda Insight bol dvojmiestny hatchback, ale u nás sa oficiálne nikdy nepredával. Insight bol ponúkaný s 3-valcovým benzínovým hybridným motorom. Posledná Honda Insight prvej generácie zišla z montážnej linky v roku 2006.
Audi A2 / 1999
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,28
Zdroj: Auto Bild
Audi A2.
Neexistuje nič podobné - A2 vždy vyvoláva jasnú reakciu. Buď ste v tomto bode už odklikli preč, pretože vás bizarné Audi vôbec neláka. Alebo súhlasne prikývnete. Pamätáte si, že roztomilá skriňa údajne o desať rokov predbehla svoju dobu? Celohliníková karoséria je zatiaľ v malom aute raritou.
Koncept Volkswagen XL1 / 2013
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,19
Zdroj: Auto Bild
VW XL1
Jednolitrové auto od spoločnosti VW v priebehu rokov neustále rástlo. Sériový ekonomický zázrak sa nazýva XL1 a bol predstavený na ženevskom autosalóne v roku 2013. Automobil je dlhý 3888 milimetrov, široký 1665 milimetrov a vysoký iba 1153 milimetrov. Polo je podobne dlhé (3970 mm) a široké (1682 mm), ale samozrejme významne vyššie (1462 mm). Rázvor kolies modelu XL1 je 2224 milimetrov.
Malý Wolfsburg je vysoký približne ako vzdialený brat Lamborghini Gallardo Spyder (1184 milimetrov). Drahé riešenia, ako sú krídlové dvere, nie sú minulosťou, spätné zrkadlá sú navrhnuté ako drahé kamery, ako tomu bolo v raných prevedeniach. Výhľad dozadu prakticky neexistuje, namiesto veľkých okien sú tu len mini otvory.
Tesla Model S / 2021
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,20
Zdroj: Tesla
Tesla Model S.
Svetom elektromobilov neotriaslo snáď nič tak ako uvedenie liftbacku Tesla Model S. Tento produkt urobil z dovtedy pomerne nenápadnej firmy významného hráča, ktorý sa na poli batériového pohonu zaradil k lídrom. Zároveň aj po rokoch stále dosahuje výborné predajné čísla v rámci segmentu luxusných áut.
Mercedes-Benz EQS / 2022
Koeficient aerodynamického odporu vzduchu: 0,20
Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz AMG EQS.
Nový luxusný sedan je v podstate plne elektrická verzia S-Class. Na rozdiel od iných modelov EQ od Mercedesu ( EQC , EQA...), je EQS založený na platforme vyvinutej špeciálne pre elektrické pohony. Elektromobil s dĺžkou 5,22 metra vychádza zo štúdie Vision EQS z roku 2019.
Dlhý rázvor, krátke previsy a strešná línia strechy dodávajú modelu EQS neobvyklý vzhľad. Okrem menšej Tesly Model S a konvenčne poháňanej Audi A8 , Triedy S a BMW radu 7 nemá EQS takmer žiadnu priamu konkurenciu. Dôležitým bonusom je v tomto prípade dojazd. Verzia, ktorá je najvhodnejšia na dlhé vzdialenosti, má podľa WLTP prejsť až 770 kilometrov.