Počas socializmu československý automobilový priemysel v mnohých ohľadoch podľa Autobildu zaostával za západným svetom. Koniec režimu znamenal uvoľnenie pomerov a lepšie možnosti pre vývojárov. Najvýznamnejšia značka Škoda to využila na uvedenie novinky menom Felicia, ktorá dosiahla ohromnú popularitu. Dovedna sa z nej vyrobilo viac než 1,4 milióna kusov.

PRIPOMEŇTE SI FELICIU VO VEĽKEJ GALÉRII, KLIKNITE SEM

Nástupca nemenej obľúbeného typu Favorit, ktorý priniesol do sériovej výroby v Mladej Boleslavi predný pohon, bol z technického hľadiska jeho evolúciou. Dvojicu vozidiel spájali viaceré rozmery i parametre. Felicia však disponovala nielen modernejším dizajnom karosérie, ale mala aj výkonnejšie motory a najmä rozšírenú ponuku vybavenia. Obsahovala napríklad posilňovač riadenia či ABS.

Okrem platformy a pôvodného 1,3-litrovej pohonnej jednotky bola spoločným rysom dua značky Škoda aj široká ponuka variantov. Ako prvý sa svetu ukázal hatchback. Nasledovalo kombi a pribudol tiež pick-up, ku ktorému sa pridala dvoj- alebo štvordverový van s pevnou nadstavbou v zadnej časti. Z vozidla vzniklo aj viacero špeciálnych modelov. Ide napríklad o kabriolet z dielne firmy Metalex, ale tiež niekoľko pretekárskych verzií. Felicia bola úspešná najmä v rely.

Škoda Felicia.
Škoda Felicia.
Zdroj: Škoda

Významný model debutoval 26. októbra 1994, aktuálne má teda okrúhlych 25 rokov. Pri tejto príležitosti sme sa obzreli za jeho minulosťou. Na našich cestách už síce Škoda Felicia nie je taká bežná ako kedysi, no niektorým šoférom slúži doteraz. A nejeden ďalší naňho nostalgicky spomína. Toto auto mnohí Slováci milovali a neraz bolo ich prvým dopravným prostriedkom v rodine. Aj preto má v histórii významné miesto.

Ešte československá automobilka Škoda spustila vývoj nástupcu pre Favorit v roku 1991, pričom preň použila meno známe z dvojdverového modelu vyrábaného v 60. rokoch. Jeho príprava prebiehala sčasti na počítači. Vozidlo nadviazalo na starší typ svojimi proporciami i základnou siluetou, no dostalo o poznanie oblejšie krivky karosérie. Spočiatku malo výhradne čierne plastové nárazníky.