MENU
Menu
a

Techmag FOTO Zdvíhacie lode vedia prepraviť obrovské objekty, nemajú problém ani s krížnikmi

Čím väčší náklad, tým zložitejšia je jeho preprava. Svoje o tom vedia najmä logistické spoločnosti, ktoré sa starajú o prepravu nadrozmerných objektov.

Teraz nehovoríme o klavíroch či stavebných vozidlách. Skúste si napríklad predstaviť, že potrebujete previezť loď alebo ropnú plošinu. Odpoveďou sú ťažké zdvíhacie plavidlá.

Gigantické tankery či kontajnerové lode sú pomerne známe, ale ťažké zdvíhacie plavidlá až tak nie. Mnohé projekty by sa pritom bez nich nedali vôbec realizovať. Delia sa na dva druhy. Ten prvý sa vie čiastočne ponoriť a naložiť na svoju palubu inú loď. Druhý má na palube žeriav, pomocou ktorého si vie objekt naložiť.

Prvou ťažkou zdvíhacou loďou bola MV Lichtenfels, ktorá vznikla v 20. rokoch 20. storočia v brémskych lodeniciach. Postavila ju firma DDG Hansa, ktorá sa po druhej svetovej vojne stala líderkou v tejto oblasti lodnej dopravy. Dnes tento titul patrí spoločnosti Dockwise, ktorá prevádzkuje 19 plavidiel schopných čiastočného ponoru.

Zákaznícku základňu tvoria ropné spoločnosti, ktoré potrebujú prepravovať ropné plošiny. Existujú síce aj také, ktoré sa vedia na miesto určenia dostať samé, lenže je to približne štyrikrát pomalšie než pomocou ťažkého zdvíhacieho plavidla.

Takýmto spôsobom sa prepravujú aj iné lode. V roku 1988 presunula loď Mighty Servant 2 raketový krížnik USS Samuel B. Roberts, ktorý v Perzskom zálive takmer potopila mína, do USA. V roku 2000 sa z Adenského zálivu do prístavu v Mississippi takto dostal torpédoborec USS Cole, ktorý bol poškodený bombovým útokom.

Fotografie, ktoré zachytávajú najrôznejšie objekty pri preprave uvidíte v našej galérii.