Batérie nevydržia v chlade tak dlho ako keď sú teploty vysoko nad bodom mrazu. Platí to nielen pre batérie smartfónov, ale aj elektromobilov. Hlavným problémom ale nie je to, že sa batérie rýchlejšie vybíjajú, ale ide skôr o komfort, ktorý si chce vodič dopriať, keď vonku mrzne. Zapínanie početných pomocných jednotiek a spotrebičov, ktoré nás zohrievajú zo všetkých strán, masívne znižuje dojazd. 

Ako ovplyvňujú chladné teploty dojazd elektromobilov?
Ako ovplyvňujú chladné teploty dojazd elektromobilov?
Zdroj: Auto Bild

V teste Americkej automobilovej asociácie (skrátene „AAA“, americký náprotivok ADAC) stratili elektromobily  v zime až 41 percent dojazdu. BMW i3, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D a VW e-Golf sa testovali pri rôznych zimných teplotách. Klesajúca kapacita sa prejavila najmä pri mínus siedmich stupňoch Celzia. Keďže po naštartovaní elektrického motora nevzniká žiadne odpadové teplo, tepelné čerpadlo a elektrický prídavný ohrievač musia v chladnom čase využívať energiu navyše, aby zohriali interiér pre cestujúcich.

Pri teplotách pod nulou klesol elektrický dojazd v AAA teste v priemere o dvanásť percent, ak nebolo zapnuté vyhrievanie interiéru. Pri aktivovanom ohreve sa scvrkol v priemere o 41 percent! Na porovnanie, BMW stratilo najviac, pri teplote okolo mínus sedem stupňov Celzia a so zapnutým kúrením mu dojazd klesol na polovicu (50 %). Najlepšie sa darilo Nissanu Leaf a VW e-Golf, ktoré stratili iba 31 a 36 percent. 

Ako ovplyvňujú chladné teploty dojazd elektromobilov?
Ako ovplyvňujú chladné teploty dojazd elektromobilov?
Zdroj: Auto Bild

Tu je niekoľko tipov, ako čo najviac obmedziť ubúdanie dojazdu

Ako zohrievate elektromobil pred jazdou?

Ak sa batérie a interiér zohrievajú pred začiatkom jazdy, no auto je stále pripojené k nabíjačke, kúrenie dojazd elektromobilu príliš nezníži, pretože palubná batéria nie je zaťažená vykurovacím výkonom. Predhrejte alebo ochlaďte auto, kým je stále pripojené k zástrčke - zvyčajne sa to dá ovládať pomocou aplikácie. Vozidlo potom získava potrebnú energiu z elektrickej siete. Akumulátorové články navyše lepšie absorbujú energiu, keď majú optimálnu prevádzkovú teplotu. To platí aj pre rýchle nabíjanie. Ak nie je možnosť predohrevu, najlepšie urobíte, ak auto pred nabíjaním zahrejete.

Prečo je vyhrievanie sedadiel lepšie ako vyhrievanie auta?

Automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, volantu, vonkajších spätných zrkadiel a okien – v chladnom ročnom období si ľudia radi zapnú všetko, čo kabínu čo najrýchlejšie vyhreje. Ale čím viac spotrebičov zapnete, tým viac sa zníži dojazd elektromobilu. Väčšinu energie totiž auto čerpá z trakčnej batérie. V prípade auta, ktoré ešte večer ukazuje dojazd 150 kilometrov, je to po úspešnom ohriatí interiéru už len 100 kilometrov. Ak jazdíte sami, je lepšie aktivovať iba vyhrievanie volantu a vyhrievanie sedadiel, postačí vnútorná teplota 19 stupňov.

Ako nabíjate pri teplotách pod bodom mrazu?

Elektromobil by sa mal počas chladného obdobia nabíjať vo večerných hodinách – aj keď palubný počítač na konci dňa ukazuje zostávajúci dojazd, ktorý postačuje na trasu nasledujúceho rána. Vonkajšia teplota môže v noci klesnúť hlboko pod nulu a vysoká energetická spotreba, ktorá je potrebná ráno na dosiahnutie ideálnej teploty, spôsobí zmiznutie kilometrov na dojazde.