Oceľové a hliníkové disky sa líšia predovšetkým svojou robustnosťou. Keďže plechové ráfiky znesú oveľa viac ako disky vyrobené z mäkšieho hliníkového materiálu, sú oveľa menej citlivé na strasti a námahu, ktoré zo sebou prináša priemerná európska zima. Agresívna cestná soľ a ostrý štrk im takmer vôbec nevadí.

Zliatinové disky sú drahšie, vyzerajú lepšie a oproti plecháčom majú jednu výhodu - sú ľahšie. Môže sa to zdať ako banalita, no ide o dôležitý parameter, ktorý im dáva počas letných mesiacov obrovskú výhodu, pretože vtedy je dôležitá najmä dynamika a zrýchlenie auta. Za ďalšie pozitívum ľahšieho disku by sme mohli označiť fakt, že na zlých cestách menej zaťažuje odpruženie a znižuje spotrebu paliva. 

Prečo sú zliatinové disky v zime nesprávnou voľbou?
Prečo sú zliatinové disky v zime nesprávnou voľbou?
Zdroj: Auto Bild

V chladných mesiacoch sa ale dostáva na povrch aj niekoľko slabostí. Pri teplotách okolo -10 °C sa zliatinové disky stávajú krehkými a tým pádom sú menej odolné voči namáhaniu. Preto hrozí, že jazda po rozbitých cestách sa pre ne skončí katastrofálne. Vo februári, a vďaka globálnemu otepľovaniu aj v marci, sa teplota v noci môže stále pohybovať pod bodom mrazu a vtedy zliatina hliníka, horčíka, titánu a kremíku mení svoje vlastnosti. To znamená, že pri náraze do čo i len malej nerovnosti disk s najväčšou pravdepodobnosťou praskne, čo bude mať fatálny dopad aj na pneumatiku. 

Prerazenie kolesa na plechovom disku je o dosť náročnejšie. Energia nárazu sa často prenáša z rozdrvenej pneumatiky na ráfik, ktorý sa ohýba a absorbuje ju. Na zimu je preto lepšie zvoliť obyčajné kolesá, ktoré sú menej závislé na klesajúcich teplotách. Oceľ napríklad nie je taká krehká ako ľahké zliatiny, má oveľa vyššiu pevnosť, takže pri silnom mechanickom namáhaní sa iba ohýba, ale nepraská.

Prečo sú zliatinové disky v zime nesprávnou voľbou?
Prečo sú zliatinové disky v zime nesprávnou voľbou?
Zdroj: Auto Bild

Zliatinové kolesá síce vyzerajú krajšie, no sú zbytočne otvorené prachu, vode a snehu. Počas otáčania sa vytvára zóna zníženého tlaku, kde sa nasávajú nečistoty nasýtené chemikáliami proti námraze, ktoré môže priľnúť k ovládacím mechanizmom brzdového systému a k prvkom zavesenia nápravy. Zistíte to najmä počas sneženia, alebo prechádzania cez zasneženú cestu. Lúče na diskoch zachytia vyjazdené hrudky snehu a soli a rozptýlia ich na stranu. Na vnútorný okraj disku sa lepí mokrý sneh a mení sa na ľad, čo môže viesť k vibráciám. 

Sneh tiež zanáša vnútorné priestory podbehov kolies a keď sa ho tam nahromadí veľa, prekáža pri pružení. Pri lisovaných diskoch sa takéto problémy vyskytujú v podstatne menšom meradle, pretože nemajú veľké lúče a medzery a spoľahlivo zakrývajú mechaniku brzdového systému. Okrem toho sú na kolesách umiestnené krytky, ktoré poskytujú dodatočnú ochranu. Ak však obľubuje aj v zime liatinové disky, nemáme nič proti, len dodržujte ich pravidelnú očistu.