Most Münchenstein, Švajčiarsko, 1891
Väčšina ľudí považuje Švajčiarsko za krajinu, kde všetko funguje ako „švajčiarske hodinky“. Ale aj tie sa občas pokazia. Presne to sa stalo v jedno júnové popoludnie v roku 1891. Preplnený vlak opustil Bazilej o 14:15. Všetko sa zdalo v poriadku, kým vlak ťahaný dvoma lokomotívami nevyšiel na most Münchenstein. Keď hlavná lokomotíva prechádzala mostom, zrazu sa prevrátila cez okraj, zošmykla v pravom uhle a ponorila do rieky. Druhá lokomotíva ju nasledovala a strhla so sebou sedem preplnených osobných vozňov. Dôsledkom pádu bolo 71 mŕtvych a 171 zranených osôb. Havária je dodnes najhoršou železničnou katastrofou vo Švajčiarsku.
Most Tay, Škótsko, 1889
Železničný most Tay, ktorý otvorili v roku 1888, leží asi 3,2 km od ústia rieky Firth of Tay, ktorá sa vlieva do Severného mora. Práve vďaka nemu mohli stavitelia priviesť trať do škótskeho mesta Dundee. Od otvorenia mostu ubehli necelé dva roky, keď v jeden decembrový večer v roku 1889 počas prudkej búrky s mimoriadne silným vetrom došlo k obrovskej katastrofe. Keď vlak o 19:15 prechádzal cez most, ten z ničoho nič praskol, vlak sa naklonil a šesť vagónov spadlo do chladnej rieky. Pri nehode zahynulo 75 ľudí. Vyšetrovanie odhalilo, že pád mosta spôsobilo nedostatočné upevnenie krížovej výstuže, ktorá nezvládla silu víchrice. Neskôr postavili náhradný most, ktorý bezpečne stojí dodnes.
Most cez rieku Whangaehu, Nový Zéland, 1953
Whangaehu preteká severnou časťou Nového Zélandu, pričom na Štedrý večer 1953 počas silných záplav stúpla jej hladina do nevídaných výšok. Most zaplavila a podmáčala voda, čo spôsobilo tragickú nehodu s ďalekosiahlymi následkami. Keď expres smerujúci do Aucklandu, ktorý viezol 285 cestujúcich, prešiel mostom, jeho konštrukcia sa zrútila a vlak sa zrútil do rieky. Zahynulo 151 cestujúcich. Mnohí z nich smerovali domov, aby si užili Vianoce, preto sa medzi mŕtvymi telami a troskami vlaku nachádzali stovky vianočných darčekov.
Most Springbrook, USA, 1859
27. júna 1859 zhruba 150 cestujúcich smerovalo nočným expresom z Chicaga do Toleda. Krátko pred polnocou vlak prešiel cez South Bend. Nešiel rýchlo, dokonca menej ako 32 km/h, pretože sa blížil k mostu Springbrook Bridge. Most viedol roklinou nad menšou riekou, ktorá často v dôsledku sucha úplne vyschla. Lenže v spomínanú júnovú noc silne lialo, čo riečku zmenilo na zúrivú veľrieku. Voda podmyla násyp, ktorý podopieral most, a to spôsobilo jeho zrútenie. Expresný vlak spadol do rokliny a pri nešťastí zahynulo vyše 60 cestujúcich. Mnohé telá záchranári našli až po niekoľkých dňoch, pretože masa kovu a trosky zničených vagónov sťažovali záchranárske práce.
Bold Street Road Bridge, Austrália, 1977
K jednej z najtragickejších vlakových nehôd v Austrálii došlo v roku 1977. Pri 40. výročí nešťastie BBC dramaticky označilo titulkom „Železničná katastrofa, ktorá zmenila Austráliu.“ Skoro ráno vyrazil vlak so 469 cestujúcimi z mesta Victoria. Niekoľko hodín po odchode sa vlak ťahaný elektrickou lokomotívou priblížil k cestnému mostu Bold Street Road Bridge v Granville. Než sa však dostal na most, lokomotíva a dva vozne sa vykoľajili v zákrute a narazili do mostnej konštrukcie. Pri náraze zahynulo osem ľudí. Najväčšou katastrofou bolo to, že následne sa na vlak zrútili betónové časti mosta, ktoré ho doslova zlisovali. Tragédia za sebou zanechala 83 mŕtvych a ďalších 213 zranených ľudí.
Druhú časť článku vám prinesieme v piatok 3. marca 2023.