Obdobie, v ktorom Čeng Che zastával post čínskeho admirála, sa nazýva aj érou výprav s pokladmi. Každú z nich podnikali údajne stovky lodí, pričom ich posádky dokopy tvorilo až 28-tisíc mužov a množstvo drahocenností. Tie cestovatelia nakladali na paluby už v Číne a vozili ich na ukážku do ďalekých krajín, aby tak demonštrovali cisárovo bohatstvo. Plavby tiež mali zaistiť kontrolu Číny nad obchodnými trasami v Indickom oceáne.

 Čeng Che venoval námorníctvu posledných 28 rokov svojho života a zomrel krátko po svojej siedmej a zároveň poslednej výprave. Keď sa totiž vrátil do Číny, na tróne už sedel iný cisár, ktorý nemal záujem sponzorovať nákladné dobrodružstvá svojho loďstva. Prístav s pokladničnými loďami v Nankingu nechal zavrieť a ľudia ho opustili.

Ak berieme dobové zápisky ako fakty, pokladničné lode boli obrovské. Každá mala deväť stožiarov a štyri paluby, pričom sa na ňu zmestilo 500 ľudí a obrovský náklad. Najväčšie z lodí mali mať dĺžku 137 metrov a šírku 55 metrov. Len pre porovnanie, najväčšie európske lode boli v tej dobe o polovicu menšie. Niektoré zdroje dokonca hovoria o dĺžke až 180 metrov.

Dnešní historici však tvrdia, že pokladničné lode admirála Čeng Chea také veľké byť nemohli. Ich stavba by totiž ďaleko presahovala schopnosti vtedajších staviteľov lodí a aj keby sa gigantické drevené plavidlo podarilo spustiť na vodu, zrejme by bolo neovládateľné.

Z neskoršieho obdobia však dôkazy o vyše stometrových drevených lodiach máme. HMS Orlando či škuner Wyoming však trpeli konštrukčnými problémami. V rozbúrených vodách pohyby lode spôsobovali krútenie či dokonca praskanie dlhých drevených dosiek. Preto sa už v 19. storočí začali dlhé plavidlá stavať s železnými trupmi.

Vedci ale tvrdia, že najdlhšie pokladničné lode naozaj mohli mať dĺžku až 124 metrov, pričom konzervatívnejšie odhady sa pohybujú niekde okolo 60 až 70 metrov.

V porovnaní s inými plavidlami boli pokladničné lode mimoriadne široké, čo im pomáhalo udržať na mori stabilitu. Trup mal tvar písmena „V", kýl bol dlhý a záťaže dostatočne ťažké. Pre lepšiu stabilitu tiež využívali systém plávajúcich kotiev. Je teda pravdepodobné, že odvážne odhady vedcov sú správne a pokladničné lode o dĺžke vyše 120 metrov naozaj mohli existovať.

Čeng Che
Zdroj: Shutterstock

V Nankingu dnes nájdete repliku prístavu, kde flotila admirála Čeng Chea kotvila. Vidieť tu môžete aj jednu maketu lode v životnej veľkosti.