MENU
Menu
Nespavosť.

Techmag Chyba, ktorú pred spaním robíte zrejme aj vy. Čo s vami robí?

Doba moderná so sebou priniesla mnoho dobrého, ale povedzme si rovno, že nevynechala ani to negatívne. Televízory, mobily či tablety si nevieme vynachváliť, no sú to práve tieto zariadenia, ktoré nám môžu zhoršovať spánok a dokonca útočiť na naše zdravie.

Pozor na modré svetlo
Je dokázané, že používanie elektroniky pred spaním je pre telo škodlivé. Dôvodom je tzv. modré svetlo, ktoré je jednou zo zložiek žiarenia spomínaných moderných výdobytkov. Dáva mozgu signál, že je čas byť v aktívnej pohotovosti, tým pádom sa organizmus nepripravuje na spánok a keď ho uložíme, dosiahne menej kvalitný oddych. Niektoré štúdie dokonca ukázali, že spánok je aj kratší, čo spôsobuje následnú únavu, nižšiu produktivitu a vyvoláva stres.

Priberanie aj bolesti
Aby toho nebolo málo, elektronika pred spaním sa môže podieľať aj na neschopnosti schudnúť, resp. na priberaní. Dôvod je veľmi podobný ako v prípade vplyvu na oddych - modré svetlo "aktivizuje" mozog, ten zase telo a jeho procesy. Je narušený cyklus potrebného oddychu a regenerácie, ktoré sú v prípade správneho spaľovania potrebné.

Do tretice ešte jeden zdvihnutý varovný prst - používanie mobilov či tabletov tesne pred spaním môže spôsobovať bolesti chrbta. Ide o polohu v posteli, ktorú pri pozeraní do žiariacich zariadení zaujmeme a ktorá je väčšinou telu neprirodzená. Dlhodobé krčenie sa s elektronikou v ruke sa odrazí na bolestiach, následne na nekvalite spánku a ďalšie dôsledky sú asi zrejmé.

Čo teda robiť?
Bolo by naivné odporúčať, aby ste odložili mobil, vypli televízor alebo tablet minimálne dve hodiny pred spaním. Dnešná doba je proste taká, že si aj v posteli skontrolujeme emaily, pozrieme film alebo zahráme hru na telefóne. Je však vhodné, aby to nebolo tesne pred zatvorením očí, ale s nejakým časovým odstupom, nech sa telo stihne naladiť na oddychový režim.

Na posledné "elektronikovanie" pred spaním je tiež vhodné použiť zariadenie s tým najmenším displejom, odporúča sa aj úplne znížiť jas na obrazovke. Mnohé smartfóny či tablety už majú funkciu večerného režimu, čo znamená, že sa režim obrazovky upraví do teplejších farieb. Tie nepôsobia tak agresívne a telu ako-tak doprajú oddych.

Tip na záver: Tajným trikom však je, aby ste počas dňa trávili dostatok času  na prirodzenom svetle. To podporuje odolnosť tela voči modrému žiareniu, ktorého sa človek pred spaním vzdáva veľmi ťažko. Nejde síce o riešenie, ako škodlivý vplyv elektroniky úplne odstrániť, ale aspoň ho minimalizujete.