MENU
Menu

Techmag Čašníci majú konkurenciu: Mal by nám dobrú chuť želať robot?

Malý robot prichádza ku stolu, odstraňuje poklop z plexiskla, odhalí pokrm z rakov a mechanicky popraje dobrú chuť. V tejto futuristickej reštaurácii v Šanghaji nahradili čašníkov automaty.

S takou koncepciou chce čínsky reťazec Alibaba modernizovať služby v krajine, kde sa do obchodu stále viac zavádza umelá inteligencia a roboti.  S reštauráciami Robot.He a s automatizovanými skrinkami s rozmermi mikrovlnky, ktoré sa posúvajú po koľajničkách a donesú jedlo zákazníkovi, chce Alibaba zvýšiť efektivitu práce a znížiť pracovné náklady. "V Šanghaji stojí jeden čašník až 10.000 jüanov (cca 1277 €) mesačne. Za rok to sú státisíce jüanov. A to potrebujete dve zmeny čašníkov," povedal agentúre AFP Cchao Chaj-tchao z Alibaby, ktorý stál pri zrode koncepcie. "U robotov nepotrebujeme dve zmeny a môžu byť v službe denne," dodáva.

Reštaurácie Robot.He patria pod reťazec poloautomatizovaných supermarketov Hema, kde si zákazníci plnia nákupné košíky pomocou mobilnej aplikácie a svoj nákup dostávajú prostredníctvom bežiaceho pásu pri pokladni alebo im tovar dodajú až domov. Všetkých 57 supermarketov Hema v 13 čínskych mestách bude mať čoskoro svoju reštauráciu Robot.He. Podľa expertov koncepcia slúži skôr ako reklama technologickej firmy Jacka Ma, než ako nový model obchodu v krajine, kde je cena práce pomerne nízka. Tieto reštaurácie sú však typické pre prudký rozvoj nových technológií v krajine, ktorá sa na popud vlády rozhodla stať lídrom v obore umelej inteligencie. U mnohých nákupov je dnes bežné platenie z mobilu a rastúci počet obchodov, od lekární až po kníhkupectvá, sa už zaobídu bez pokladní.

Čašníci majú konkurenciu: Mal by nám dobrú chuť želať robot?
Zdroj: reprofo Youtube / Alibaba Group

Konkurent Alibaby, spoločnosť JD.com, chce tiež do roku 2020 otvoriť 1000 reštaurácií, kde by jedlá pripravovali a servírovali roboti. A podobne ako Amazon v USA, tak aj JD.com a ďalšie čínske podniky chcú dodávať tovar pomocou bezpilotných strojov. Všetky tieto inovácie by im mohli umožniť znížiť náklady, pretože doterajší silný rast internetového obchodu v Číne začína stagnovať. "Predtým sa všetci usilovali o rýchlu expanziu. Rast však skončil a všetci sa teraz sústreďujú na lepšie fungovanie," tvrdí expert na čínsky obchod zo spoločnosti Bain & Company Jason Ting. "Ide o to znížiť náklady a zlepšiť služby. Tieto technológie k tomu môžu dopomôcť," dodáva.

V reštaurácii Robot.He si hostia rezervujú stoly a objednávajú jedlo pomocou mobilnej aplikácie. Novinka priťahuje ľudí a pred reštauráciou vznikajú dlhé fronty, pretože každý sa chce dať obslúžiť robotom. Ma I-wen (33) prišla s desiatkou kolegov. "Všetci radi jeme a chceli sme vyskúšať jedlo neďaleko našej kancelárie. Myšlienka, aby robot podával jedlá, je novátorská a my to chceme vidieť na vlastné oči," zdôveruje sa. Roboti síce umožnia ušetriť na zamestnancoch, ale nenahradia ich, myslí si profesor Wang Che-šeng z univerzity Ťiao-tchung v Šanghaji. Ceny robotov sú podľa neho príliš vysoké na to, aby sa roboti rozšírili. Pokiaľ však nebude cena práce ďalej narastať. "Ak cena práce bude narastať, roboti to vynahradia," dodáva profesor Che-šeng.

DISKUSIA
13.8. 2018 16:00
Diskusia