Podľa odhadov vyprodukuje letecká doprava 800 miliónov ton oxidu uhličitého za rok. To by však malo byť minulosťou. Rovnako ako začínajú cesty brázdiť autá šetrnejšie k prírode, tak je možné, že ak sa letecká doprava opäť naplno rozbehne, už bude ekologickejšia.

Lietadlo bez spalín
Nejde o vetrone, ale o skutočne zhmotnený sen o čistej leteckej doprave bez emisií, ktorá vzišla z dielne spoločnosti Airbus. Hotové sú plány, prvé prepočty, prototypy. Airbus počíta s tým, že v roku 2035 by už mohli ich stroje lietať na komerčných letoch bez vypúšťania oxidu uhličitého do atmosféry. Pohon bude na čistý vodík.

Žiadne emisie
Pôjde o najväčší obrat vo svete leteckej dopravy. Guillaume Faury, výkonný riaditeľ spoločnosti Airbus, uviedol: „Ide o historický okamih pre odvetvie komerčného letectva. Bude to najdôležitejší prechod, aký toto odvetvie kedy zažilo.“ Vďaka vodíku by lietadlá pri svojom pohybe neprodukovali spaliny, iba čistú paru. Významne by sa tak spomalilo otepľovanie planéty a jej znečistenie.

Airbus.
Zdroj: Airbus

Na stole sú tri koncepty
Spoločnosť Airbus však vo svojich plánoch na vodíkové lietadlá nemieri len do sféry malých lietadiel, ktoré sa na celkovom znečistení podieľajú mizivou mierou. Na stole má Airbus tri koncepty pre komerčné lety.

Všetky tri koncepcie lietadla sa spoliehajú na vodík ako palivo, pretože pri spaľovaní sa vytvárajú iba vodné pary. Prvý z konceptov Airbusu by mohol prepraviť medzi 120 a 200 pasažiermi viac ako štyritisíc kilometrov použitím turbodúchadla, ktorý obsahuje upravený motor s plynovou turbínou poháňaný vodíkom.

Druhý koncept je turbovrtuľový a mohol by prepraviť až 100 cestujúcich na vzdialenosť dvetisíc kilometrov. Tretím konceptom je lietadlo so širokým trupom na uskladnenie vodíka, ktoré by rovnako zvládlo prepraviť okolo 200 pasažierov na rovnakú vzdialenosť ako turbodúchadlové lietadlo.

V hre je aj elektrina
Grazia Vittadini, technologická riaditeľka spoločnosti Airbus, uviedla, že prvé výsledky vo vývoji očakáva do polovice budúceho roka a skúšobný let by sa mohol realizovať už v roku 2025. Dnes však hovoria aj o možnej koncepcii elektrolietadiel. Jedno je isté už dnes. Budúcnosť leteckej dopravy bude v alternatíve oproti fosílnym palivám.