Ako píše Autobild, podľa údajov JATO Dynamics bolo v roku 2022 celosvetovo zaregistrovaných 79,4 milióna nových vozidiel, čo predstavuje pokles o dve percentá oproti 80,7 milióna kusov zaregistrovaných v roku 2021. Dáta ukazujú nárast predajov na niekoľkých rozvíjajúcich sa trhoch (India, Stredný východ, juhovýchodná Ázia, Afrika), ktoré predstavovali 24 percent celosvetových objemov. Tento nárast bol dostatočne významný na to, aby kompenzoval pokles zaznamenaný na rozvinutých trhoch v Severnej Amerike, Európe a Číne.
Rozvíjajúce sa trhy
Felipe Munoz, globálny analytik spoločnosti JATO Dynamics, uviedol: „Tento pokles možno pripísať dvom kľúčovým faktorom. Po prvé, pokračujúce narušenie dodávateľského reťazca a nedostatok polovodičov v Severnej Amerike a Európe viedli k zníženiu dostupnosti nových vozidiel, zatiaľ čo predaje v Číne, na najväčšom svetovom trhu, sa oslabil." V roku 2022 tieto tri regióny spolu predstavovali 69 % celkového globálneho predaja.
Okrem týchto výziev prispela k poklesu aj prebiehajúca vojna na Ukrajine. V dôsledku sankcií ruský trh výrazne utrpel: predaje klesli o 59 %, čo sa rovná približne 1 miliónu automobilov. „Stiahnutie západných značiek vytvorilo pre Čínu príležitosť rozšíriť svoju prítomnosť na ruskom automobilovom trhu – 21. najväčšom v celosvetovom meradle v roku 2022,“ uviedla Irina Dedova, oblastná manažérka JATO Dynamic pre východnú Európu.
Naproti tomu dopyt v Indii vzrástol o 24 % na nový rekord 4,37 milióna registrovaných vozidiel. India tak predbehla Japonsko a stala sa tretím najväčším automobilovým trhom na svete. Napriek nárastu objemu sa predalo len 3,1 vozidla na 1 000 obyvateľov – čo je najmenej spomedzi 25 najväčších automobilových trhov.
Ravi Bhatia, prezident spoločnosti JATO Dynamics India, uviedol: „Dôveru spotrebiteľov posilnila zotavujúca sa ekonomika a podporné vládne politiky vrátane stimulov spojených s výrobou v celkovej výške 7,5 miliardy amerických dolárov v priebehu nasledujúcich piatich rokov na podporu exportu a zavedenie novej politiky šrotovného na zvýšenie dopytu po nových vozidlách. Banky a finančné inštitúcie sa tiež stali ústretovejšími pri ponúkaní úverov za konkurenčné sadzby“.
Finančné stimuly a finančné opatrenia po pandémii pomohli zvýšiť dopyt aj na Blízkom východe. Registrácie nových vozidiel v šiestich krajinách v Perzskom zálive dosiahli 2,75 milióna kusov – 46 % z celkového počtu v regióne. Samir Sawalhi, viceprezident spoločnosti JATO Dynamics Middle East, dodal: „Zdá sa, že Blízky východ prevezme významnejšiu úlohu v globálnom automobilovom priemysle; Saudská Arábia – 19. najväčší automobilový trh na svete – má za cieľ stať sa centrom výroby elektrických vozidiel, pričom sa očakáva, že investície dosiahnu v priebehu nasledujúcich desiatich rokov 50 miliárd dolárov.
Na africkom trhu sa objem zvýšil o 5,5 % na 1,15 milióna kusov. Najväčší podiel na tom má 14 % nárast registrácií v Južnej Afrike – na najväčšom trhu kontinentu, ktorý predstavuje 44 % z celkového počtu predaných vozidiel v Afrike. Trhu severnej Afriky predstavovali 42 % celkových predajov na kontinente. Naproti tomu východná, stredná a západná Afrika tvorili 4,8 %, 1,3 % a 6,7 % z celkového počtu nových registrácií.
Elektromobily na vzostupe
V roku 2022 vzrástol celkový objem batériových elektrických vozidiel (BEV) o 66 % na celkových 7,37 milióna kusov, čo predstavuje medziročný nárast o 2,9 milióna kusov. Celosvetový podiel elektromobilov tak vyskočil z 5,5 % v roku 2021 na 9,3 % v roku 2022. Z regionálneho hľadiska si len Čína a Európa zabezpečili dvojciferný podiel na trhu s 15,6 % a 12,2 %.
Felipe Munoz, globálny analytik JATO, vysvetľuje: „Zdá sa, že boom elektrických vozidiel pretrváva. Vlády v rozvinutom svete naďalej ponúkajú veľkorysé stimuly a povzbudzujú spotrebiteľov, aby prešli zo spaľovacích vozidiel na elektromobily, zatiaľ čo priemerné ceny sa znížili vďaka novým cenovo dostupnejším modelom."
Nórsko pokračovalo v stanovovaní štandardu pre rozšírenie elektromobilov na celom svete. V minulom roku dosiahol v krajine podiel nových elektromobilov až 71 % v kategórii osobných vozidiel. Bol to však Hongkong, ktorý zaznamenal najvyšší nárast trhového podielu z 24,4 % v roku 2021 na 53,1 % v minulom roku. „Program šrotovného pre vozidlá staré najmenej šesť rokov a oslobodenie od dane pre nové elektrické vozidlá do určitej ceny núti mnohých spotrebiteľov prejsť z benzínu na elektriku,“ povedal Bo Yu, oblastný manažér pre JATO Dynamics China.
Jednotlivé najpredávanejšie modely nájdete na ďalšej strane.