Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Ako dlho sa v zime zahrieva auto? Kratšie, než čakáte

Zdieľať

×
Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    TEST I Honda ZR-V e:HEV Sport: Ide o Civic v režime SUV? Minimálne spotrebu má rozhodne lepšiu
    Zdroj: Auto Bild
    Reklama

    Aký čas by ste mali dopriať autu, aby sa zahrialo?

    Čo znamená zahrievanie vozidla?

    Pojem zahrievanie vozidla sa podľa Autobildu vzťahuje na proces jeho naštartovania a poskytnutia dostatočného času na to, aby jeho vnútorné komponenty dosiahli optimálnu teplotu. Tento postup sa v minulosti považoval za kľúčový, aby sa zabezpečila efektívna prevádzka starších vozidiel, či už osobných, nákladných alebo SUV, tým, že sa motor dostatočne zahreje.

    V minulosti vyplývalo zahrievanie z potreby uľahčiť odparovanie paliva prostredníctvom tepla. Tento proces bol nevyhnutný pre optimálne fungovanie spaľovacieho motora. Ak sa staršie vozidlo nedokázalo správne zahriať, nemohlo účinne odparovať palivo, čo obmedzovalo schopnosť motora pracovať čo najlepšie.

    Technologický a technický pokrok však tento príbeh výrazne zmenili. Dnešné motory automobilov sú oveľa účinnejšie a menej sa spoliehajú na komponenty, ktoré si vyžadujú dlhé zahrievanie. Väčšina moderných vozidiel, vrátane SUV, potrebuje len krátky čas na to, aby sa dostatočne zahriali na bezproblémovú prevádzku. Napriek tomu stojí za zmienku, že staršie modely môžu v silných mrazoch vykazovať väčšie trenie a hluk, ak nedostanú určitý čas na cirkuláciu oleja a odpaľovanie paliva.

    Vývoj technológií vrátane sofistikovaných systémov riadenia spotreby paliva a zvýšenej kvality motorového oleja podstatne skrátil čas potrebný na zahriatie moderných vozidiel SUV. Na rozdiel od svojich predchodcov môžu tieto novšie modely dosiahnuť bezpečnú prevádzkovú teplotu už za minútu alebo dve po naštartovaní.

    Je zahrievanie na voľnobehu škodlivé?

    Skutočne je. Dlhodobý voľnobeh, najmä pri extrémne nízkych teplotách, môže potenciálne spôsobiť poškodenie valcov a piestov motora. Preto je nevyhnutné uznať, že moderné vozidlá, ktoré sú vybavené pokročilými systémami riadenia spotreby paliva, nevyžadujú dlhšie zahrievanie.

    Napríklad test ADACu ukázal, že ak pri vonkajšej teplote -10 °C naštartujete motor a necháte ho voľnobežne spustený na mieste, spálite v priebehu štyroch minút 0,1 l benzínu s prekvapivo nepriaznivým výsledkom. Aj po štyroch minútach chodu mal motorový olej teplotu -7 °C a do kabíny auta prúdil od agregátu vzduch s teplotou 13 °C, čo na zahriatie interiéru rozhodne nestačí.

    Prečo je pomalé zahrievanie motorového oleja pri voľnobežnom chode motora problémom? Dôvodom je fakt, že pri teplote -7 °C má olej nevyhovujúcu viskozitu, čo zvyšuje trenie v motore. To v preklade znamená, že sa viac opotrebovávajú napríklad piesty či steny valcov.

    Keď automobil stojí na mieste, hrozí, že sa jednotlivé komponenty pohonu nebudú zahrievať dostatočne rovnomerne. Hrozí opotrebovanie a netesnosti. Navyše, do studeného motora sa vždy vstrekuje o niečo bohatšia zmes, ktorá kompenzuje kondenzačné straty.

    Časť paliva pri voľnobežnom chode motora za studena kondenzuje na vychladených stenách valcov a opäť sa z neho stávajú kvapôčky. Tie de facto umývajú steny valca a odstraňujú z neho film maziva, čo opäť zvyšuje opotrebovanie.

    Navyše, zahrievanie motora na mieste je u nás, ale aj v zahraničí, zakázané. Náš zákon o premávke vodičovi okrem iného zakazuje „zbytočne ponechať motora stojaceho vozidla v chode. Spadá sem nielen spomínané zahrievanie motora na voľnobeh, ale, napríklad, aj situácia, keď niekde čakáte na pasažiera. Bloková pokuta je 10 až 30 eur.

    V Nemecku je znenie zákona rovnaké ako u nás, no pokuta sa môže vyšplhať na 80 eur. O totožné znenie zákona sa opiera aj sadzobník pokút v Českej republike, kde môžete od polície na mieste dostať pokutu 2 000 Kč (82 eur) a v správnom konaní až 2 500 Kč (103 eur).

    Iná situácia nastáva v susednom Rakúsku, i keď je znenie príslušného ustanovenia opäť identické ako u nás. Výhovorky, že vďaka bežiacemu motoru sa rýchlejšie vyčistí zahmlené čelné sklo, nezavážia ani omylom. Na to poslúži aj obyčajná mikrovláknová utierka za niekoľko centov.

    Pokuty sú u našich bezprostredných susedov oveľa vyššie. Rakúski policajti obvykle dávajú blokové pokuty v rozpätí od 75 do 150 eur, zákon však povoľuje sankcie až do 5 000 eur! A to už je poriadne mastná cenovka za zlozvyk, ktorý vlastne nepomáha ani autu, ani vám, ani životnému prostrediu.

    Presvedčenie, že predĺžené zahrievanie je nevyhnutné, je zastaraný mýtus.

    Vyberáme pre vás niečo PLUS