Vybrať najlepší motor na svete a celkovo v histórii automobilového sveta je nemožná misia. Existuje nespočetné množstvo dobrých exemplárov, ktorí si z toho či onoho dôvodu zaslúžia byť medzi najlepšími motormi vyrobenými v minulom storočí. Dnes si však v rebríčku ukážeme benzínové agregáty, ktoré si v histórii našli svoje miesto vďaka technickým vlastnostiam.
Nissan RB26DETT
Tento zoznam otvára jedna japonská legenda, motor RB26DETT. Znalci a fajnšmekri tento motor spoznajú okamžite, no v prípade, že neviete o koho ide - ide o motor Nissan Skyline GT-R generácií R32, R33 a R34. Je známy aj ako alternatíva k 2JZ-GTE od Toyoty a spolu predstavujú vrchol japonského inžinierstva 80. a 90. Šesťvalcový radový motor od Nissanu má teda názov rovnako slávny ako samotné auto, v ktorom je namontovaný.
Na piedestál automobilového sveta sa dostal vďaka svojej stabilite a obrovským výkonovým rezervám. Pohonná jednotka je súčasťou série RB, rodiny motorov tvorenej radovými šesťvalcami. Ich zdvihový objem sa pohybuje od dvoch do troch litrov, existovali verzie s jedným aj dvoma turbodúchadlami.
Ale späť ku kódovému označeniu RB26DETT. 2,6-litrový motor s dvoma turbami sa môže pochváliť aj krátkym zdvihom iba 73,7 milimetra, kompresným pomerom 8,5:1 a s kovanými vnútornosťami bol motor mimoriadne stabilný. Štyri ventily na valec sú ovládané dvoma vačkovými hriadeľmi, ktoré sú umiestnené v hliníkovej hlave valca. Ďalším faktorom, ktorý spravil z tohto motora skutočné monštrum, je 6 individuálnych škrtiacich klapiek. Aj keď s tým boli spojené vyššie náklady na výrobu, tento dizajn umožňuje v spolupráci s dvoma turbami okamžitú odozvu na plynový pedál.
Takže keď zošliapnete pedál na podlahu, zmiznete behom pár sekúnd. Celkovo bol motor navrhnutý na 368 kW (500 k), no kvôli džentlmenskej dohode o obmedzení výkonu v Japonsku bol odel R32 nemilosrdne priškrtený na oficiálnych 206 kW (280 k) a 350 Nm. Jemným doladením motora a novým turbom sa krútiaci moment v modeli R34 zvýšil na 392 Nm.