No pred tridsiatimi rokmi boli najdôležitejšími modelmi na trhu Škoda Favorit, Forman a 105/120/130, u ktorých sa vodič aj posádka museli bez týchto prvkov výbavy úplne zaobísť.

Značnej modernizácie sa u nás v masívnom meradle dočkali autá v roku 1994, resp. v nasledujúcich rokoch, kedy si slovenskí a českí zákazníci mohli začať kupovať cenovo dostupnú Škodu Felicia, súčasťou ktorej výbavy bola často už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napr. Ford Escort a Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo a Uno, Volkswagen Golf alebo Renault 19.

Airbag.
Airbag.
Zdroj: Pexels

Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, mal ho každý druhý. Elektrickými oknami disponoval každý tretí, ABS mal každý šiesty a klimatizáciu jeden z desiatich automobilov. Tempomat malo len jedno vozidlo zo sto a ESP nebolo na trhu ojazdených áut rozšírené vôbec, veď sa v ponuke najluxusnejších nových vozidiel objavilo až v roku 1995 a jeho prítomnosť v nových vozidlách začala rýchlejšie rásť až po prelome milénia.

Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík v „áčkach“ Favorita vystriedala až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii.

Škoda Octavia prvej generácie.
Škoda Octavia prvej generácie.
Zdroj: Škoda

Ťažných zariadení mierne pribúda, strešné okná z ponuky naopak miznú
Naopak, napr. vozidiel s ťažným zariadením na začiatku deväťdesiatych rokov bolo okolo 15 až 20 percent, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Otváracie strešné okno má dnes okolo desať percent vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer definitívne vymizol.

Nebude dlho trvať a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ AURES Holdings. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie najčastejšie šiestich CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači. Je nejaký prvok, ktorý vám bude v budúcnosti chýbať?