MENU
Menu

Štýl Viac ako 400 ročná tradícia schovaná do jedinečného tvaru budíka

Na východnej Morave sa už od nepamäti darilo a stále darí ovocným stromom. Slivky, trnky, ale aj čerešne či marhule preslávili Vizovický kraj nielen v Amerike, ale v celom svete.

Viac ako 400 ročná tradícia schovaná do jedinečného tvaru budíka

Samozrejme, nie čerstvé, ale v podobe destilátov jedinečnej kvality a výnimočne jemnej chuti. A stál za nimi jediný muž – Rudolf Jelínek.

História pálenia na Vizovicku má viac ako 400-ročnú tradíciu. Vtedy sa v nej pálili najmä zvyšky sladu po výrobe piva, neskôr obilie. Slávnejšia slivovica sa začala páliť neskôr – najväčší rozmach dosiahla v polovici 18. a 19. storočia. Zikmund Jelínek, otec Rudolfa Jelínka, sa chopil tejto príležitosti a v roku 1891 si založil vlastný podnik na výrobu ovocných destilátov. V roku 1919 odovzdal prosperujúcu pálenicu svojim synom Rudolfovi a Vladimírovi. Hneď jeden z prvých krokov mladých bratov sa ukázal byt kľúčový pre neskorší rozvoj. Ešte v roku 1921 kúpili nie príliš prosperujúcu pálenicu Razov. Od roku 1926 bratia Jelínkovci pokračovali v podnikaní samostatne a Rudolf Jelínek, ktorý ostal v Razove, prepožičal firme svoje meno.

Rozmach vďaka kóšer slivovici
Pozemok na Razove bol pomenovaný po spolku miestnych roľníkov - Roľnícky akciový závod ovocinársky Vizovice, teda Razov. Spočiatku išlo len o pár objektov, ktoré tvorili dvor, mimochodom ten zostal dodnes zachovaný – je to jadro podniku, ktorý sa postupne rozširoval. Ako strategická sa ukázala byť blízkosť železnice, prikročilo sa teda k budovaniu železničnej vlečky, novej pálenice, kvasiarne a ďalších prevádzok. Známa pálenica tu sídli dodnes.

Začiatkom 30. rokov začal Rudolf Jelínek vyrábať kóšer destiláty, vyvážať ich do USA, kde práve skončila prohibícia a bola tam bohatá židovská klientela. Jelínek, ktorý bol sám židovského pôvodu, toho využil a stal sa druhým najväčším dodávateľom destilátov do tejto krajiny.

Viac ako 400 ročná tradícia schovaná do jedinečného tvaru budíka
Zdroj: L'Oréal Paris

Turbulentné roky a návrat k tradíciám

Bohužiaľ, práve jeho pôvod zapríčinil, že počas druhej svetovej vojny Rudolf Jelínek o svoj prosperujúci podnik prišiel a spolu s manželkou bol deportovaný do koncentračného tábora v Osvienčime, kde aj zahynuli. Ich dvaja synovia – Zdeněk a Jiří však vojnu prežili a po oslobodení sa ujali vedenia firmy. No už rok nato Zdeněk podľahol tuberkulóze, mladý Jiří, ktorý len v roku 1947 dosiahol plnoletosť, tak zostal na vedenie podniku sám. Do ďalšieho rozvoja podniku však zasiahol komunistický režim, ktorý firmu znárodnil. Liehovar sa stal na dlhú dobu závodom štátneho podniku Slovácké konzervárne Uherské Hradiště.

Súčasná spoločnosť Rudolf Jelínek nadväzuje na viac ako 400-ročnú úspešnú cestu svojich zakladateľov. Kóšer slivovicu, ktorá patrí medzi prémiové a exkluzívne výrobky firmy, ale aj ďalšie ovocné destiláty, vyváža aj dnes – nielen do USA, ale do celého sveta. Je členom skupiny R. JELÍNEK GROUP SE, ktorá je najväčším výrobcom ovocných destilátov na svete. Svoje pobočky má v Bulharsku, Rumunsku aj v Chile, okrem toho je tiež hrdým vlastníkom vlastných sadov o rozlohe takmer 180 hektárov.

Viac ako 400 ročná tradícia schovaná do jedinečného tvaru budíka
Zdroj: L'Oréal Paris

Vlajková loď v budíku
Hlavným zámerom firmy je však aj v súčasnosti umenie premeny ovocných plodov na destiláty výnimočnej kvality a delikátnej chuti. Najrozšírenejšie ovocie východnej Moravy je dnes pretavené do vlajkovej lode pálenice Rudolf Jelínek – vychýrenej, 3x pálenej slivovice, ktorá sa vyrába vo viacerých variantoch. Okrem klasickej čírej ju priaznivci nájdu v jej zlatom variante, ktorý svoju farbu aj vôňu získava pri zrení v dubových sudoch, no tiež kóšer, či limitovanej Vizovickej.

Firma však ponúka aj hruškovicu, jablkovicu, marhuľovicu, čerešňovicu. V jej portfóliu nájdete tiež rad 14 menej tradičných destilátov vyrobených napríklad z lesných plodov, ale aj vodku či whisky.

Ovocné destiláty tejto spoločnosti však poznáte veľmi ľahko – podľa typickej fľaše, ktorá je vďaka svojmu jedinečnému tvaru označovaná ako „budík“. Ikonická fľaša nesie na sebe logo svojho zakladateľa, ktoré je pre spotrebiteľov zárukou tej najvyššej kvality a dokonale ctí tradičné hodnoty svojho zakladateľa Rudolfa Jelínka.

Viac ako 400 ročná tradícia schovaná do jedinečného tvaru budíka
Zdroj: L'Oréal Paris

Platená reklama.

DISKUSIA
16.8. 2019 7:15
Diskusia