Zamysleli ste sa niekedy nad tým, ako si bežný človek vyberá v supermarkete víno? Ukazuje sa, že stačí, aby bola na fľaši jedna či viac nálepiek oznamujúcich výhru v nejakej súťaži, a predaje stúpnu až o 15 percent. Niet divu, že výrobcovia vína pristupujú k súťažiam s veľkou vážnosťou. Je však výhra v súťaži dôkazom toho, že víno je naozaj kvalitné, alebo jej organizátori iba pýtajú nemalé peniaze od vinárov výmenou za to, že im umožnia nalepiť si na fľašu medailu?
Eric Boschman, ktorý bol kedysi najlepším someliérom v Belgicku, sa to rozhodol zistiť. V supermarkete kúpil najlacnejšie víno a prihlásil ho do prestížnej súťaže.
Organizátori tohto kuriózneho kanadského žartíka z časopisu On n´est pas des pigeons najprv požiadali Boschmana, ktorý bol v roku 1988 vyhlásený za najlepšieho belgického someliéra, aby im pomohol vybrať v supermarkete čo najhoršie víno. Boschman vybral fľašu za 2,5 eura a jej obsah potom zamaskovali. Vďaka novej peknej etikete sa z treťotriedneho moku stal Chateau Colombier. Vtipkári tiež vymysleli celý príbeh o tom, ako sa Chateau Colombier vyrába z hrozna z regiónu Côtes de Sambre and Meuse v belgickom Valónsku.
On n´est pas des pigeons potom prihlásil víno do súťaže Gilbert et Gaillard, ktorá každé tri mesiace udeľuje rôzne ocenenia. Účastníci musia zaplatiť vstupný poplatok 50 eur, poslať sem vzorky na ochutnávku a dodať aj základné údaje o víne akými sú obsah alkoholu či cukornatosť. Tu museli vtipkári klamať, hodnoty Chateau Colombier boli mizerné, no predpokladali, že organizátori súťaže ich nebudú overovať vlastnými laboratórnymi testami. Nemýlili sa. Boschman tiež spustil vlastnú dezinformačnú kampaň a pred kolegami z branže a nadšenými konzumentmi vína chválil kvality Chateau Colombier. Mnohí sa jeho názorom nechali ovplyvniť.
Vtip vyšiel na jednotku. Víno za 2,5 eura vyhralo na ostatne súťaži Gilbert et Gaillard zlatú medailu. Porota ho ohodnotila ako „iskrivé s bohatou paletou chutí a sviežou mladou sviežou vôňou naznačujúcou komplexnosť“.
Časopis On n´est pas des pigeons sa vo svojom poslednom vydaní nezabudol žartíkom pochváliť a zdôraznil, že nie všetky zlaté medaily sú rovnaké. Niektoré súťaže sú jednoducho profesionálnejšie než iné.