MENU
Menu

Štýl Cestujete? Máme tipy, ako minimalizovať jetlag

Lietanie do exotických krajín a druhý koniec Atlantiku spôsobí, že sa ocitneme v úplne inom časovom pásem. To spôsobí absolútnu desynchronizáciu našich vnútorných hodín. Ak nechcete na dovolenke a po návrate pôsobiť ako chodiaca zombie, držte sa pár rád, ako zmierniť následky jet lagu.

Cestujete? Máme tipy, ako minimalizovať jetlag

Pospite si vopred

Spánok sa síce nedá uložiť do zásoby na horšie časy ako tuk, ale ak sa pripravujete na let, je dobré si pred ním pospať. Pretože už aj trojhodinový časový posun vie biologickým hodinám rozhodiť ciferník. Spánok vám pomôže nabrať sily. Napríklad už dva alebo tri dni pred letom môžete skúsiť fungovať v zmenenom časovom režime, ak rozdiel nie je priepastný. Pomôže to vašej rýchlejšie aklimatizácii po pristátí.

Ako z filmu Nezvratný osud: Muž prežil pád lietadla v Etiópii

Dávajte si pozor na jedlo
Ak nastúpite na dlhý transatlantický let, tak prispôsobte svoje stravovanie časovému pásmu. Odborníčka na spánok Lisa Artis tvrdí, že práve stravovanie a trávenie určujú naladenie biologických hodín človeka. Preto začnite prestavovaním v príjme potravy.

Najdlhší let na svete: 15-tisíc kilometrov za 19 hodín

Vyhnite sa kofeínu a alkoholu
Na posun časových pásiem vám kofeín nepomôže, pretože obe tieto látky telo z bežného rytmu únavy a spánku vychýlia aj doma. Pri spánkovom deficite vás kofeín len nakopne, ale reálne nezotaví. Alkohol zníži kvalitu spánku a obe látky dehydrujú organizmus, čo tiež škodí aklimatizácii. Vhodné sú ovocné šťavy a ak už potrebujete povzbudenie, skúste ho v podobe nie príliš silného zeleného a bieleho čaju.

FOTO: 9 tipov, ako zvýšiť šance na prežitie leteckej nehody

Vystavte sa svetlu
Odborníci na spánok tvrdia, že veľmi dobre pomôže naladiť človeka na novú situáciu vystavenie sa prírodnému svetlu. Ak priletíte v noci, počkajte do rána a vystavte sa Slnku. Ak priletíte cez deň, netrávte čas na letisku a na izbe, ale radšej na balkóne. Vystaviť sa na pol hodinu slnečným lúčom pomôže v našom organizme nastaviť biologické hodiny na nový časovač.

Nedospávajte
V novej destinácii sa už nepozerajte na to, koľko je hodín u vás doma. Jednoducho sa automaticky prispôsobte režimu. To znamená, že sa nesnažte pospať si doobeda a potom byť dlho hore a podobne. Pretože ak vám bude jednu noc spánok chýbať, doženiete to, ale polihovanie počas dňa už nemá takú kvalitu a zároveň to len odďaľuje prestavenie biologických hodín na zmenu.

Autor Marcos
Foto: Shutterstock

DISKUSIA
30.7. 2019 19:00
Diskusia