MENU
Menu
Terrafugia

Spektrum Úžasné lietajúce autá, ktoré naozaj existovali. Prečo sa neujali?

Lietajúce auto je snom ľudstva už celé desaťročia. Väčšina pokusov však skončila buď v „šuplíku“, alebo katastrofou. Výsledkom snaženia bolo zlé auto a ešte horšie lietadlo alebo naopak. Snáď sa raz takého stroja dočkáme.

Curtiss Autoplane.
Zdroj: Public Domain

Curtiss Autoplane
Curtiss Autoplane z roku 1917 je prvý automobil schopný letu. Pri pohľade na nákres tohto zaujímavého vozidla zistíte, že vlastne išlo viac o lietadlo ako o vozidlo jazdiace po zemi. Malo totiž pevné krídla s vrtuľou v zadnej časti, čo značne obmedzovalo pohyb auta v meste. Lietajúci automobil od inžiniera Glenna Curtissa bol mixom automobilu Ford T a lietadla Curtiss Model L. Do histórie leteckej a automobilovej prepravy sa vynález nezapísal iba z jedného dôvodu - nikdy sa nedostal do sériovej výroby. Údajne na tom mala zásluhu prvá svetová vojna, po ktorej skončení projekt výroby lietajúceho auta neobnovili. 

Jess Dixon
Zdroj: Youtube

Lietajúce auto Jessa Dixona
Za prvé skutočne lietajúce a vyrobené lietajúce auto preto považujeme až prototyp od Jessa Dixona z roku 1940. Automobil pre jedného pasažiera a prakticky bez karosérie obsahoval motor s výkonom 40 konských síl a využíval rovnaký princíp, ktorý dnes poznáme u vrtuľníkov. Automobil dokázal letieť vpred rýchlosťou údajne až 160 kilometrov za hodinu a človek ho ovládal pomocou pedálov a páky alternujúcej volant.

Vo vzduchu malo byť vozidlo celkom dobre ovládateľné a pilot ho dokázal navigovať do všetkých štyroch smerov alebo udržať nad zemou v stabilnej výške. Fotografia lietajúceho vozidla je približne z roku 1940 a pilotuje ho jeho tvorca Jess Dixon. Existujú špekulácie, že fotografia je podvrh a vozidlo v skutočnosti nikdy neletelo. Dnes, po sedemdesiatich rokoch, sa pravdu už nedozvieme, neexistuje totiž žiadny exemplár tohto technologického zázraku.

AVE Mizar
Zdroj: Youtube

AVE Mizar – auto s privareným lietadlom na streche
V roku 1971 spoločnosť Advanced Vehicle Engineers v Kalifornii navrhla lietajúce auto, ktoré kopírovalo pokusy zo štyridsiatych rokov. Vzhľadovo išlo o malé lietadlo, ktoré privarili na strechu auta. Základom bol Ford Pinto, ktorému na strechu privarili Cessnu Skymaster a  bizarné hybridné monštrum nazvali AVE Mizar. Motor Fordu pomáhal vrtuli lietadla vzlietnuť a po pristátí brzdy auta zabezpečili jeho spomalenie. Bohužiaľ, v roku 1973, len rok pred plánovaným začiatkom sériovej výroby, sa pravé krídlo jedného prototypu vo vzduchu roztrhlo, auto padlo na zem a snaha o sériovú výrobu tým skončila.

Terrafugia
Zdroj: Youtube

Terrafugia – auto vo vzduchu či lietadlo na ceste?
V roku 2009 absolvovalo lietajúce auto Terrafugia prvý úspešný skúšobný let. Odvtedy prešlo  mnohými vylepšeniami, ktorých výsledkom bol v roku 2012 druhý úspešný skúšobný let. V každom prípade Terrafugia ponúka niečo, čo vyzerá futuristicky. Skôr ako okrídlené auto pripomína lietadlo jazdiace na ceste. Má aerodynamický tvar, pričom zdokonalenia zahŕňajú nový hybridný pohon. Terrafugia uvádza dolet 640 kilometrov, maximálnu rýchlosť na diaľnici 110 kilometrov za hodinu a vo vzduchu 185 kilometrov za hodinu. Lietajúce auto má mať vo výbave padák, zlepšené bezpečnostné pásy a airbagy, ako aj tri kamery so spätným pohľadom v režime jazdy po ceste.

PAL-V One
Zdroj: Youtube

PAL-V One – vírnik na oblohe
Odveký sen o lietajúcom aute je realitou. Postarala sa o to holandská spoločnosť PAL-V. Jej výtvor uháňa na asfalte rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a vo vzduchu až 180 kilometrov za hodinu. Využíva princíp vírnika, preto nepotrebuje krídla. Je to akýsi zvláštny mix lietadla a vrtuľníka, známy už dlhé desaťročia.

Má veľa výhod. Okrem toho, že je bezkrídly a stačia mu len dve vrtule, na vzlet a pristátie potrebuje neporovnateľne kratšiu dráhu ako lietadlo. Pri jazde po zemi využíva motor, ktorý má silu 100 koní a pri lete motor Rotax s dvojnásobným výkonom. Na jedno natankovanie by ste mali prejsť až 1 300 kilometrov. Na PAL-V je zaujímavé, že letí v letovej hladine pod 1 200 metrov čo znamená, že na jeho používanie nemusíte zadávať letový plán.  

AirMule
Zdroj: Youtube

AirMule – vzdušná sanitka
AirMule sa asi najviac podobá na vzdušnú sanitku ako na auto. Vyvíja ju izraelská spoločnosť Urban Aeronautics a jej hlavným účelom bude pomáhať pri pátracích a záchranných misiách v tých najnáročnejších situáciách, napríklad po zemetraseniach alebo počas záplav. Jej výhodou by bolo dosahovanie rovnakej rýchlosti ako má bežný vrtuľník, no využívala by len polovicu vzdušného priestoru, takže by sa zmestila i do oblastí, do ktorých vrtuľník nemôže. Zaujímavosťou je, že AirMule by nepotreboval posádku, pretože by ho riadili diaľkovo a mohol bol rýchlo dodávať vodu, potraviny a zdravotnícke potreby obyvateľstvu postihnutému katastrofou.