MENU
Menu

Spektrum Uhádnete, čo je na obrázku? Unikátne miesto dnes obdivujú turisti

Na západnom pobreží Sardínie, druhého najväčšieho ostrova v Stredozemnom mori, sa kedysi nachádzal naozaj nezvyčajný prístav. Ľudia tu priamo do kolmého vápencového útesu vysekali otvor a vežu, kde prebývali strážnici. Na prvý pohľad sa zdalo, že ide len o malé stanovisko, no pravda je celkom iná. Prístav Porto Flavia bol súčasťou obrovského skrytého komplexu.

Uhádnete, čo je na obrázku? Unikátne miesto dnes obdivujú turisti
Otvor vytesaný do skaly je totiž ústím tunela patriaceho k baniam menom v meste Masua. Tunel má dĺžku 600 a kedysi sa v ňom nachádzal dopravníkový pás, ktorý prepravoval zinkovú a olovnatú rudu z miesta ťažby priamo k nákladným lodiam.

Budovy, ktoré miestni nenávidia: Už ste ich navštívili?

Predtým, než konštruktér Cesare Vecelli nechal vybudovať tento prístav, sa ruda musela najprv vyniesť na povrch a potom prepraviť na pláž. Odtiaľto sa vozila člnmi na ostrov Carloforte vzdialený 30 kilometrov, kde v skladoch čakala na parné nákladné lode. Tie ju vozili do vyhní vo Francúzsku, Nemecku a Belgicku. Takáto doprava bola nielen oveľa drahšia, ale aj pomalšia a nebezpečnejšia, keďže malé člny prevážajúce rudu z bane na Carloforte sa v búrlivých vodách často potápali. A za zlého počasia mohlo trvať až dva mesiace od vydolovania prvej rudy do plného naloženia parnej lode. Pri dobrom počasí to išlo najmenej za sedem dní.

Ostrov, ktorý vytvoril človek: Neuveríte, z čoho sa skladá

Majiteľ bane teda požiadal Vecelliho, aby vynašiel spôsob, ako systém prepravy vylepšiť, znížiť náklady a čas. Konštruktér dôkladne preskúmal pobrežie v okolí mestečka Masua a prišiel s odvážnym riešením na vykopanie tunela a stavbu prístavu priamo v stene útesu. More pod ním bolo dostatočne hlboké aj pre parné lode a samotný útes bol otočený tak, že ho poloha chránila pred vysokými vlnami a vetrom. Ruda sa tu mohla pokojne nakladať rovno z tunela.

Uhádnete, čo je na obrázku? Unikátne miesto dnes obdivujú turisti
Vecelliho návrh spočíval v dvoch paralelných, nad sebou idúcich tuneloch dlhých 600 metrov. Tie spájalo deväť vertikálnych skladísk na vyťaženú rudu. V hornom tuneli sa pohybovali elektrické vozíky, ktoré zhadzovali rudu do skladísk, no a v dolnom tuneli bol dopravníkový pás. Ten privážal rudu priamo do prístavu, kde sa nakladala na lode. Skladiská boli schopné poňať desaťtisíc metrov kubických rudy.

FOTO: Najkrajšie miesta, ktoré môžete vidieť cez Google Earth

Prístav Porto Flavia pomenovali po Vecelliho dcére a začal fungovať v roku 1924. Náklady na ťažbu a prepravu rudy znížil o 70 percent a umožnil majiteľovi bane získať za krátky čas silnú pozíciu na trhu. Peniaze, ktoré zaplatil za výstavbu prístavu, sa mu vrátili do dvoch rokov. V 60. rokoch význam Porto Flavia klesol a v 90. rokoch sa ťažba skončila. Dnes je však zapísaný do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Autor: Filip
Foto: Shutterstock, Public Domain

DISKUSIA
22.6. 2019 11:00
Diskusia