MENU
Menu

Spektrum FOTO: Mauretánsky železný vlak: Cestovanie len pre odvážnych

Mauretánia má rozlohu vyše milión kilometrov štvorcových a rozhodne nejde o malú krajinu. Len malé percento územia tohto severoafrického štátu je však obývateľné. Zvyšok pokrýva nehostinná Sahara. Mestá a mestečká oddeľujú obrovské kusy nehostinnej púšte a niet divu, že niektoré sídla sú skutočne odľahlé. Jedným z nich je aj banské mesto Zouérat, ktoré s civilizáciou spája unikátny vlak.

FOTO: Mauretánsky železný vlak: Cestovanie len pre odvážnych
Zouérat leží na severe Mauretánie a žije tu asi 50-tisíc ľudí. Cesty, ktoré ho spájajú so zvyškom krajiny, sú v biednom stave a doprava v okolí meste je pomerne riedka. Komu sa pokazí auto uprostred púšte, je odkázaný na pomoc druhých, tá však nemusí prísť. Letisko v Zouérate je opakom rušného a letenky si môže v tejto pomerne chudobnej krajine dovoliť málokto. Ostáva teda železničná doprava, ktorá je zároveň aj najvýhodnejšou z hľadiska ekonomiky mesta. Práve po koľajniciach sa totiž zo Zouératu dostáva železná ruda, ktorá sa vo veľkom ťaží v tunajších baniach.

Železnica spája Zouérat s Nouadhibou, jediným väčším mauretánskym prístavom na brehoch Atlantiku. Je doslova životodarnou tepnou jednej z najchudobnejších krajín sveta. Železo z Mauretánie práve vďaka železnici putuje do Číny, Japonska, Švajčiarska, Španielska, Francúzska, Talianska i Nemecka.

Nehoda na trati? Tieto miesta sú vo vlaku najbezpečnejšie

Železnicu slávnostne otvorili v roku 1963 desať rokov potom, ako v okolí najvyššej mauretánskej hory Kediet Ijill (915 metrov nad morom) objavili rozsiahle ložiská železnej rudy. Postupne začali ľudia na spojnici Zouératu a Nouadhibou nachádzať aj ďalšie ložiská rudy a vzniklo niekoľko sídiel, ktoré nemajú žiadne cestné spojenie so svetom. Železničná trať s dĺžkou 700 kilometrov je jediným spôsobom, ktorým sa môžu dostať do sveta. Vlak naložený železnou rudou opúšťa Zouérat každý večer. Súpravu tvorí až 200 vagónov a má 2,5 kilometra. V každom vagóne je 84 ton rudy. Len pár vozňov je určených pre pasažierov, väčšina Mauretánčanov sa však radšej vezie na nákladných vozňoch. Komfort menia za možnosť cestovať zdarma.

VIDEO: Bizarná doprava: tento vlak prechádza priamo cez budovu

Cesta je dlhá a plná útrap. Železná ruda je pomletá na jemné častice, ktoré ľuďom neustále vejú do tvárí. Dostanú sa všade a pokryjú aj oblečenie, ktoré doslova zhrdzavie. Cesta na vozni nechráni pred nočným chladom ani denným spaľujúcim teplom. Nie je výnimkou, keď si niekto vyhĺbi do nákladu dieru a čiastočne sa do nej zakope. Iní cestujúci si so sebou berú prenosné variče a počas cesty si robia aspoň teplý čaj.

Po 17 hodinách prichádza vlak do Nouadhibou. Zaprášení pasažieri zoskáču a súprava pokračuje do prístavu, kde z nej vyložia náklad. O tri hodiny neskôr je pripravený na cestu späť. Tá je pre ľudí znesiteľnejšia, keďže vagóny sú prázdne. Berú so sebou často aj kozy, somáre či ťavy. Vlak však na nikoho nečaká. Po 15 minútach sa pohne a kto nestihne nasadnúť, má smolu.

FOTO: Zábery, ktoré očaria (nielen) milovníkov vlakov

Súprava ide rýchlosťou maximálne 50 kilometrov za hodinu. Keď prechádza odľahlými mestami, spomalí, aby mohli cestujúci vyskočiť. Nie je výnimkou, keď niektorí ľudia vyskočia, vykonajú potrebu a naskočia naspäť na vlak.

Pre tých, ktorí si môžu kúpiť lístok do osobného vagóna za približne tri eurá, nie je cesta oveľa pohodlnejšia. Predstavte si starý vozeň, aký ešte aj dnes môžete nájsť v niektorých slovenských vlakoch. Ten mauretánsky však nemá ani len dvere, okná, sedadlá, svetlá či záchodovú misu. Je to v podstate len obrovská debna na podvozku, preplnená a špinavá. Ale aspoň sa nachádza v prednej časti vlaku a nefúka do nej železný prach.

Autor: Noel
Foto: Shutterstock

DISKUSIA
7.3. 2019 20:00
Diskusia