MENU
Menu

Spektrum FAKTY X: Zmiznutie "afrického Titanicu": Kam sa podel parník so stovkami ľudí?

Bermudský trojuholník nie je jediný miestom, kde sa bez stopy strácajú lode. Oceán vie byť krutý a plavidlá klesajú ku dnu z najrôznejších dôvodov. Zväčša sa však po nich nájdu aspoň nejaké stopy. Parník SS Waratah však zmizol a nik nevie, kam. Už vyše 100 rokov je záhadou, prečo nedorazil do cieľa.

FAKTY X: Zmiznutie
Východné pobrežie Juhoafrickej republiky je rozoklané a nebezpečné. Niet divu, že tento kus zeme medzi Durbanom a Kapským mestom dostal pomenovanie „Divoké brehy". A práve niekde v týchto miestach sa SS Waratah stratil. Dnes ho nazývajú „africký Titanic", na rozdiel od nepotopiteľného parníka však túto loď nikdy nenašli.

FAKTY X: Záhada lode Ourang Medan: Čo bez stôp zabilo celú posádku?

SS Waratah slúžil na účely prepravy cestujúcich z Austrálie do Európy. Spustili ho na vodu 12. septembra 1908 a s váhou desaťtisíc ton a dĺžkou bezmála 180 metrov išlo o mohutné a stabilné plavidlo, ktorému more nemalo ublížiť. V júli 1909 sa však ukázalo, že parník nie je nepotopiteľný. Pri spiatočnej ceste do Austrálie zmizol krátko po medzipristátí v Kapskom meste. Nenašlo sa ani jedno telo, 211 pasažierov a ďalšie desiatky členov posádky sa stratili rovnako ako samotná loď: bez stopy.

Hovorí sa o tom, že loď zasiahla extrémne vysoká vlna, prevrátila ju hore dnom a to uväznilo vnútri všetkých cestujúcich i posádku. Je však otázne, prečo by sa ani jediný človek nenachádzal na palube. Aj keby sa utopil, jeho ostatky by more vyplavilo na breh. K ničomu takému však nedošlo.

FAKTY X: USS Cyclops: Ďalšia obeť Bermudského trojuholníka?

Prístavné záznamy z Durbanu hovoria, že parník nakrátko zastavil v meste a potom pokračoval v plavbe pozdĺž Divokých brehov. Následne mal medzipristátie v Kapskom meste. Až v roku 1971 sa našli dokumenty, ktoré spomínajú, že v Durbane sa vylodili dvaja ľudia. Jeden preto, aby si našiel prácu, a druhému sa prisnilo, že sa SS Waratah potopí.

FAKTY X: Zmiznutie
Parník pri Divokých brehoch spozorovali dve lode a vyzeral v poriadku. Potom ale prišla noc a na druhý deň už sa posádka neozvala. V oblasti, cez ktorú sa SS Waratah plavil, sa občas vyskytujú vlny s výškou aj 18 metrov. Ide o výzvu aj pre skúseného kapitána, parník však bol dostatočne mohutný na to, aby takýmto búrlivým vodám odolal. Zvláštne je, že pred potopením neprišlo núdzové volanie, nik z posádky rádiom nevolal o pomoc. Akoby sa všetko zbehlo v priebehu pár sekúnd.

Tikajúca bomba na Temži: Jej výbuch môže spôsobiť cunami

Niektoré teórie o zmiznutí plavidla hovoria o výbuchu vykurovacieho telesa a následnom požiari, ktorý sa nepodarilo uhasiť. Iné tvrdia, že niečo poškodilo kormidlo a neovládateľná loď sa nedala správne natočiť, aby odolala vlnám. Prípadne ju nekontrolovateľnú odvliekli prúdy až do antarktickej oblasti. Parník mal dostatok zásob, aby na ňom ľudia mohli prežiť pokojne aj rok. Horšie bolo, že ak sa skutočne ocitol ďaleko na juhu a mimo plavebných trás, neostávalo ľuďom nič iné, než čakať na zázrak. Alebo na smrť.

Po parníku pátrali desiatky ľudí. Najbližšie jeho objaveniu bola expedícia , ktorú v roku 1999 viedol Emlyn Brown. Našla síce vrak, ktorý veľkosťou zodpovedal stratenému plavidlu, išlo však o inú loď. Zmiznutie SS Waratah tak dodnes ostáva záhadou.

DISKUSIA
9.8. 2019 10:00
Diskusia