MENU
Menu

Spektrum FAKTY X: Nákladný parník Baychimo – legendárna arktická loď duchov

Svetové moria podľa námorníckych príbehov brázdia rôzne lode duchov. Medzi tie najznámejšie nepochybne patrí legendárna loď Bludný Holanďan, ktorá už niekoľko storočí naháňa námorníkom strach, pretože stretnutie s touto plachetnicou prinášalo nešťastie.

FAKTY X: Nákladný parník Baychimo – legendárna arktická loď duchov
Menej známy je už nákladný parník Baychimo, ktorý je povestný v oblasti severného polárneho kruhu, kde bez stopy zmizol aj s časťou svojej posádky. Arktická loď duchov bola na rôznych miestach okolo polárneho kruhu niekoľkokrát videná, dokonca aj s námorníkmi, ktorí sa ju snažili z ľadu vyslobodiť.

Posledná cesta parníka SS Baychimo
Nákladný parník SS Baychimo bol vyrobený vo Švédsku v roku 1914 pre nemeckú spoločnosť v Hamburgu. Vtedy sa ešte parník volal Ǻngermanelfven, no po prvej svetovej vojne bola spod nemeckého vlastníctva v rámci vojnových reparácii v roku 1921 presunutá do Spojeného kráľovstva. Vlastníkom lode sa napokon stala spoločnosť Hudson´n Bay, ktorá pri pobreží severozápadnej Kanady obchodovala s kožušinami.

FAKTY X: Loď s nákladom za miliardy: Kam zmizla Flor de la Mar?

Na svoju poslednú cestu sa vydala z prístavu vo Vancouveri 6. júla 1931 a jej cieľom bola plavba pozdĺž druhého najväčšieho kanadského ostrova - Viktóriinho ostrova, kde mala od Eskimákov vykupovať kožušiny. Kapitánom parníku bol John Cornwell a na palube lode bolo 36 námorníkov. Celá plavba okolo Viktóriinho ostrova prebehla bez ťažkostí, no tesne pred návratom naspäť do Vancouveru, sa na lodi pokazil parný kotol, čo spiatočnú cestu zdržalo niekoľko týždňov.

FAKTY X: Čo sa stalo s posádkou lode Mary Celeste?

Parník Baychimo sa tak kvôli oprave kotla dostal do problémov, pretože zima prišla oveľa skôr ako posádka predpokladala. Spiatočná cesta, ktorá začala 30. septembra sa tak náhle skončila už 1. októbra, pretože parník nebol schopný preplávať cez zamŕzajúce more. Loď našťastie uviazla v blízkosti aljašského mestečka Barrow, a tak sa celá posádka lode dostala po ľadových kryhách až k zrubom, ktoré patrili spoločnosti Hudson´n Bay.

FAKTY X: Záhade lode MV Joyita: 25 ľudí na nej zmizlo bez stopy

V jednom zo zrubov tak celá posádka musela prečkať snehovú búrku, ktorá trvala celý týždeň. Keď sa potom vydali k lodi, zistili, že ľadové kryhy loď uvoľnili, a tak mohli konečne vyraziť. Po pár hodinách však parník Baychimo opäť uviazol v ľadovom zovretí a kapitán Cornwell bol prinútený vyslať núdzový signál SOS.

Baychimo v zovretí ľadu
Z aljašskej základne Nome tak vyštartovali dve záchranné lietadlá spoločnosti Hudson´n Bay, ktoré sa po pár hodinách dostali k lodi Baychimo, z ktorej zobrali 22 námorníkov. Kapitán a ďalších 14 členov posádky odmietlo z lode odísť, keďže celé podpalubie bolo plné vzácnych kožušín.

Kapitán a 14 námorníkov tak dostali zásoby na prezimovanie a na jar, keď by sa ľadové kryhy roztopili, sa chceli vydať na cestu do Vancouveru. Tam však už nikdy nedorazili, pretože to bol posledný deň, kedy záchranári a 22 zachránených námorníkov videlo zostávajúcich 15 členov posádky parníka Baychimo nažive.

Podľa kapitánovho denníka, ktorý bol nájdený v zrube neďaleko pobrežia, ktorý si námorníci vybudovali po odlete lietadiel, sa v noci 24. novembra 1931 strhla veľmi silná snehová búrka. Po jej skončení zostali na mieste, kde bola uväznená loď, obrovské snehové záveje, pod ktorými sa mal nachádzať parník Baychimo.

Keď však námorníci po úmornej niekoľkohodinovej námahe odhádzali sneh, zistili, že loď pod závejom už nie je. Kapitán sa tak domnieval, že víchrica loď zničila a vrak sa potopil. Posádka sa tak vrátila do zrubu na pobreží, kde sa o niekoľko dní dozvedeli od jedného Eskimáka, že ich loď videl niekoľko desiatok kilometrov na juhozápad od nich. Celá posádka sa tak vydala na cestu za strateným parníkom, ktorý podľa eskimáckych legiend hľadajú až dodnes.

Arktická loď duchov
Prvýkrát stratený parník Baychimo spozorovala rybárska loď na jeseň v roku 1934. Rybári nahlásili úradom presné súradnice a k miestu bolo vyslané lietadlo. Pilot loď našiel a podľa jeho hlásenia to bol skutočne aj parník Baychimo, ktorý bol v ľadovom zovretí. Keď však pilot lietadla hľadal miesto na pristátie, celú oblasť zahalila veľmi hustá hmla. Pilot stratil orientáciu až napokon narazil do vysokého ľadovca. Parník Baychimo si tak vyžiadal ďalšiu obeť.

Ďalšie stretnutie s parníkom Baychimo sa odohralo v roku 1969, keď americký ropný tanker Manhattan plával okolo mysu Barrow. Kapitán tankeru zbadal, že pri pobreží je v ľadových kryhách uväznená naklonená loď pokrytá vrstvou ľadu a snehu, na ktorej bolo vidieť posledné tri písmená názvu lode - ...IMO.

Kapitán bol presvedčený, že to je stratený parník Baychimo, ktorý zmizol ešte v roku 1931. Keďže sa už zmrákalo a v okolí bolo veľa ľadových krýh, k uväznenej lodi sa v ten večer nedostal. Tanker zakotvil, pretože ráno chcel kapitán k stratenej lodi priplávať. Na svitaní ho však čakalo prekvapenie, loď Baychimo bez stopy zmizla.

Posledná správa o parníku Baychimo je z roku 1999, keď sa ho podarilo zachytiť na leteckých snímkach neďaleko brehov Aljašky. Očití svedkovia dokonca tvrdili, že videli 15 mužov, ktorí sa snažili túto loď dostať pomocou lán z ľadového zovretia. Mohli to byť mŕtvi členovia posádky parníka Baychimo, ktorí podľa legendy neustále hľadajú svoju loď?

Aby toho nebolo málo, aljašská vláda v roku 2006 schválila projekt, ktorý by mal stratený parník Baychimo nájsť, či už na mori, alebo pod hladinou mora. To sa však ešte nepodarilo. Arktická loď duchov tak neustále straší lode, ktoré plávajú okolo aljašských brehov.

Autor: Recber
Foto: Public Domain

DISKUSIA
16.8. 2017 10:00
Diskusia