Táto listová zelenina je chuťou aj vzhľadom podobná špenátu. V obchodoch sa neobjavuje úplne bežne, čo je škoda. Je totiž veľmi lahodná a zdravá. Navyše má intenzívnejšiu chuť ako špenát. Farebné stonky sa dajú využiť podobne ako obľúbený chren, je navyše nízkokalorická. Ak chudnete, vo vašom jedálničku by rozhodne nemala chýbať. O akej nedocenenej superpotravine je reč?

Lepší špenát

Mangold patrí medzi veľmi staré druhy rastlín. Táto krásna farebná listová zelenina bola veľmi obľúbenou pochutinou v starom Ríme. Časom sa však jeho pestovanie presunulo zo severného Talianska do Európy. Postupom času sa dostal do úzadia, avšak v dnešnej dobe je opäť možné ho nájsť na pultoch obchodov.

Mangold je príbuzný cvikle, ale známy aj pod názvom repa zeleninová alebo listová cvikla. Je menej výdatný a oveľa citlivejší na chlad, preto nie je taký rozšírený ako špenát. Známe sú dva druhy tejto zeleniny – listový a špargľový. Listový má úzke stopky a menšie bublinaté farebné čepele, špargľový širšie stopky a výrazne rebrovité listy. Mangoldu je veľa odrôd, niektoré sú dokonca len dekoratívne.

Farebné zdravie

Mangold má veľmi málo kalórií a minimum sacharidov, podobne ako väčšina listovej zeleniny, preto je ideálny počas chudnutia alebo do nízkosacharidového jedálnička. Je plný dôležitých vitamínov, minerálnych látok a vlákniny. Vláknina má blahodarný vplyv na črevnú mikroflóru. Rovnako viaže vodu a tiež tuky a toxíny, ktoré sa nám hromadia v organizme. Je schopná odstraňovať zápchu a iné tráviace ťažkosti.

Proti rakovine

Mangold je bohatý na množstvo antioxidantov, vrátane betakaroténu a flavonoidov, ktoré pomáhajú predchádzať riziku ochorenia srdca alebo rakoviny pľúc.

Pre lepšie trávenie

Mangold pozitívne ovplyvňuje črevnú mikroflóru. Obsahuje totiž vlákninu, ktorá pomáha správnemu fungovaniu črevného systému a jej dostatok hrá dôležitú rolu aj pri chudnutí.

Proti zrážaniu krvi

Mangold je skvelým zdrojom vitamínu K, ktorý pomáha predchádzať poruchám zrážanlivosti krvi a má vplyv aj na zdravie kostí.

Pre zníženie cholesterolu

Zvýšená konzumácia listovej zeleniny, kam patrí aj mangold, je prospešná pre správne fungovanie srdca a je dobrou prevenciou proti vysokému cholesterolu a vysokému tlaku.

Pri anémii

Mangold obsahuje železo, jeho konzumácia sa odporúča pri chudokrvnosti. Doprajte si ho aspoň každý druhý deň. Touto skvelou zeleninou sa nemôžete predávkovať. 

Pomoc pri cukrovke

Je veľmi vhodný pre diabetikov aj preto, že dokáže regenerovať bunky pankreasu. Ak trpíte cukrovkou, naložte si ho do nákupného košíka, vždy keď v obchode dostať. Zabezpečíte sa tak kúsok prevencie. 

Pomôže psychike

Odstraňuje nervozitu a únavu, zlepšuje koncentráciu. Ako si mangold pripraviť tak, aby ste z neho vyťažili čo najviac? Nemusí to byť len čerstvý šalát. Pokračovanie na ďalšej strane...

Mangold v kuchyni

V súčasnosti však objavujeme všetky druhy zeleniny a ovocia, pretože chceme zdravý a pestrý jedálniček a mangold sa čoraz viac objavuje na našich tanieroch. Dajú sa z neho vykúzliť chutné šaláty alebo iné druhy jedál, ktoré naše telo zásobia potrebným množstvom živín, vitamínov a minerálnych látok. Mangold má veľmi jemnú chuť, ktorá nepôsobí rušivo ani v ovocných kombináciách. Jednoducho si ho pridajte do šalátu, alebo si z neho pripravte pesto, polievku ako zo špenátu, či smoothie. Každý, kto má rád špenát, si určite pochutí aj na mangolde. Ten má jemnejšiu chuť, a dokonca má v kuchyni bohatšie využitie. Okrem listov sa dajú spracovať aj stonky, a to všade tam, kde je možné použiť špargľu.