Čo je to hummus?

V našich zemepisných šírkach sa s týmto slovom spája skôr nechutnosť ako niečo dobré na tanieri. Ak sa však pozrieme na pravú podstatu slova hummus, je to jednoducho cícer po arabsky. Takže samotné jedlo je pomenované po základnej surovine, z ktorej vzniká. Pochádza z Blízkeho východu a stalo sa od 12. storočia pokrmom, ktorý si slova získal srdcia Izraelu aj Libanonu a rozšíril sa do celého sveta. Jeho výhodou je, že je chutný a jeho príprava zaberie doslova pár minút. A navyše parádne formuje svaly.

Základná surovina

Je ňou cícer a tahini pasta. Potom rímska rasca, trochu citróna, korenie, soľ, cesnak. Všetko s trochou vody vhodíte do mixéra a máte hummus. Obohatiť ho môžete aj olivami, bylinkami, sušenými rajčinami, čili, paprikou a variácií je hneď niekoľko desiatok. Hummus je však skvelý pre mužov, ktorí túžia po pekných svaloch. Sto gramov cíceru má totiž 19 gramov bielkovín. No a práve z tejto porcie cíceru pripravíte toľko hummusu, ktorý vám bude stačiť na večeru.

Ideálne jedlo po tréningu aj pred spaním

Nie je to len o bielkovinách. Hummus je skvelé jedlo z nízkym glykemickým indexom. Veľmi prospešnou látkou v hummuse je cholín z cíceru, pretože pomáha redukovať tuk a jednoducho napomáha tomu, aby telo spaľovalo tukové zásoby, ale tie svalové ostali nedotknuté, alebo rovno podrástli. A to práve vďaka tomu, že si doprajete hummus.

Prídavné výhody

Samotný cícer má mnoho vitamínov, minerálov a dokonca aj slávne omega-6 a omega-3 mastné kyseliny. Skvelé je však to, že hummus je len akýmsi základom, ku ktorému si môžete dodať výživu navyše napríklad v podobe sušených rajčín alebo olív. A to ešte stále nie je všetko. Keďže cícer nemá výraznú chuť, okrem sladkého hummusu si môžete s trochou fantázie, hrozienok a kakaového prášku pripraviť dokonalý dezert. Sladký humus je opäť plný bielkovín a chuťou prekoná akokoľvek proteínovú tyčinku. Sladký hummus sa tak stane skvelou sladkou pochúťkou, z ktorej nepriberiete, ale podporíte rast svalovej hmoty.