Závery z University of Southern California vrhajú tieň aj na preslávené spôsoby stravovania, akými sú napríklad Paleo alebo Atkinsonova diéta.

Atkinsonova diéta síce upozorňuje na nebezpečenstvo prílišnej konzumácie sacharidov, podobne ako Paleo diéta, ktorá okrem toho varuje aj pred priemyselne spracovanými potravinami. Obidve však v konečnom dôsledku ostávajú vysokoproteínovými.

Bez ohľadu na to, či je moderný človek na Paleo diéte, alebo nie, vysoký príjem bielkovín je pre stravovanie mnohých ľudí typický. Otázka znie, je také množstvo proteínov pre človeka vôbec zdravé? Podľa americkej štúdie vás kuracie krídelká môžu k predčasnej smrti doviesť rovnako spoľahlivo ako napríklad cigarety.

V štúdii odborníci skúmali veľkú skupinu dospelých ľudí počas takmer dvoch desaťročí. Ich zistenie, že strava bohatá na proteíny zvyšuje riziko rakoviny štvornásobne je skutočne porovnateľná s rizikami fajčenia.

Nielenže sa strava v strednom veku príliš bohatá na proteíny zo živočíšnych zdrojov spája s rizikom rakoviny, riziko mortality zvyšuje všeobecne. Dokonca niekoľkokrát zvyšuje riziko úmrtia na následky cukrovky.

Kľúčovým zistením bolo aj to, že proteíny získané z rastlín, napríklad zo strukovín, nezvyšujú riziká úmrtnosti tak ako živočíšne proteíny. Výskum naznačuje aj to, že pri vzniku rakoviny nezohrávajú hlavnú úlohu tuky a cukry, ale práve živočíšne bielkoviny.

Koľko bielkovín je teda tak akurát? Štúdia sledovala amerických občanov, ktorí podľa výskumníkov spotrebujú dvakrát toľko proteínov ako by mali, a to hlavne zo živočíšnych zdrojov. Príjem syrov, mäsa, či mäsových výrobkov by teda mali výrazne obmedziť. Proteíny v strave však treba v rozumnej miere zachovať a neznižovať ich príjem príliš. Nedostatok bielkovín môže podľa štúdie narobiť veľa škody hlavne po 65. roku života. Podobne ako v detstve, aj v staršom veku ľudský organizmus potrebuje vyšší podiel bielkovín v strave ako v strednom veku.

Všeobecne platí, že šesťdesiat kilogramový človek by mal denne prijať asi 50 gramov bielkovín, pričom uprednostňovať by sa mali bielkoviny z rastlín. O vysokoproteínovej diéte sa hovorí vtedy, ak denná dávka stravy u človeka obsahuje aspoň 20 percent bielkovín. V štúdii mali výrazne vyššie riziko rakoviny dokonca aj ľudia, ktorí jedli množstvo bielkovín, ktoré sa považuje za primerané. S každým znížením príjmu bielkovín, obzvlášť zo živočíšnych zdrojov, riziko rakoviny výrazne klesalo.